کم آبی بیش از 360 روستای گیلان/کاهش 90 درصدی بارندگی گیلان در 30 سال گذشته

 به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمد علی فرامینی صبح امروز در نشست اداره آب و فاضلاب روستایی استان، گزارشی از وضعیت تنش آبی روستاهای گیلان را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه کم آبی و افت فشار آب 368 روستای گیلان را با مشکل مواجه کرده است، افزود: بارندگی خرداد امسال نسبت به 30 سال گذشته 90 درصد کاهش داشته است.

 

مدیر عامل آبفار گیلان افزایش دما و گرم شدن هوا را عامل بروز مشکلات کم آبی روستاهای مذکور عنوان کرد و گفت: در چنین هوایی 20 درصد مصارف آب در شرایط عادی و 30 درصد در صورت حضور مسافران و گردشگران افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه در برخی از روستاهای کوهستانی و سواحل خزری به جمعیت آنها 100 درصد اضافه می شود، از افزایش 56 درصدی نیاز آب روستاهای گیلان در شرایط عادی خبر داد.

 

فرامینی میزان کمبود آب آشامیدنی در روستاهای مذکور را 580 لیتر در ثانیه ذکر کرد  ادامه داد: برای مقابله با تنش آبی روستاهای مذکور به بیش از 470 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی اصلاح و بازسازی شبکه های آبرسانی و ایستگاههای پمپاژ، بهسازی چشمه ها، احداث و ترمیم مخازن تأمین و ذخیره آب شرب، حفر و تجهیز چاهها و فراهم کردن امکانات خدمات فوریتی آبرسانی از جمله آبرسانی با تانکر های سیار را نیاز ضروری مقابله با تنش آبی روستاها برشمرد.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان با بیان اینکه عملیات حفر 11 حلقه آغاز شده است، خاطر نشان کرد: 10 هزار متر لوله گذاری خط انتقال تقویت فشار آب شرب روستاییان آغاز شده است.

وی با اشـاره به اینکه با انجـام عملیـات های مذکـور بالـغ بر 2 هـزار و 500 خانوار روستایی گیلـان دارای فشـار آب خوب می شوند، یادآور شد: راه انـدازی چاه هـای مذکـور با هزینـه بیش از 35 میلیارد ریال موجب افزایش ظرفیت تولید آب شرب روستایی استان به 180 لیتر در ثانیه می شود.

 

فرامینی درباره آبرسانی سیار به روستا های بحران زده گیلان یادآور شد: به 96 روستای گیلان که دچار کمبود آب شرب هستند از طریق 12 دستگاه تانکر، آبرسانی سیار صورت گرفته است.

وی از توزیع بالغ بر 39 هزار و 164 متر مکعب آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در روستاهای مذکور خبر داد و خاطر نشان کرد: بیش از 53 هزار نفر در قالب 14 هزار و 130 خانوار زیر پوشش آبرسانی سیار قرار گرفتند.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان با بیان اینکه آبرسانی از طریق تانکر های سیار یکی از اقدام های مهم فوریتی آبرسانی به روستاها در مواقع بحرانی و اضطراری است، متذکر شد: اکنون توزیع آب در بین روستاییان گیلان ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست