توصیه های ده گانه برنامه محیط زیست سازمان ملل (یونپ) به شهروندان جهان

ده نشانه سوادمحیط_زیستی! ✳️
⚡️ توصیه های ده گانه “برنامه محیط زیست سازمان ملل”(یونپ) به شهروندان جهان:

1- دستکم یک روز در هفته از پروتئین حیوانی استفاده نکنیم – چه خوب است که سه_شنبه_های_بدون_خودرو را با سه شنبه های بدون_گوشت، تکمیل کنیم.

2- بلیت سفرهای خود را الکترونیکی تهیه کرده و “بلیت کاغذی” دریافت نکنیم.

3- لوله های آب دارای نشتی به منظور جلوگیری از هدر رفت آب، تعمیر و بهسازی شوند. با این کار ساده سالانه به صورت میانگین از هدر رفت حدود ۴۰ هزار لیتر “آب در دسترس” جلوگیری می شود.

4- لامپ های کم مصرف، جایگزین لامپ های معمولی شوند.

5- هیچکس وسایل و ابزارهای الکترونیکی کهنه را دور نینداخته و به عنوان زباله تلقی نکند، بلکه این دستگاه ها را بازیافت نموده و از قطعات آنها استفاده کند.

6- برخی فعالیت های خانگی از طریق اینترنت، تلفن و سایر وسایل الکترونیکی و ارتباطی انجام شده و برای انجام برخی کارها از تردد غیر ضروری (بخصوص با اتومبیل_شخصی) خودداری شود.

7- برای مصرف آب به جای بطری های یک بار مصرف پلاستیکی از قمقمه و بطری های دایمی استفاده کنیم.

8- شیشه و آلومینیم ازسایر زباله ها جدا شده و به مراکز بازیافت تحویل داده شوند.

9- هر شهروندی در صورت امکان با استفاده از دوچرخه به محل کار خود برود. اگر کسی با دوچرخه به محل کار خود برود، در ازای هر کیلومتر مسافت، زمین را از شر ۲۵۰ گرم کربن خلاص می کند.

10- هر کسی تلاش کند تا غذا را در خانه بخورد و از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی استفاده نکند. با رعایت این توصیه، علاوه بر کاهش تولید زباله های پلاستیکی، ۲۶۰ گونه جانوری نیز از خطر مرگ ناشی از خوردن زباله های پلاستیکی و گیر افتادن در آنها نجات پیدا می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست