جاذبه های گردشگری تاریخی گیلان : سنگر

شهر سنگر از شمال به بخش مرکزی (رشت)، از جنوب به رودبار، از شرق به کوچصفهان و از غرب به منطقه شفت همجوار بوده و ارتباط دارد . سنگر تقریبا در انتهای دره سفیدرود و در ابتدای پهنه دشت گیلان و در ارتقاع حدود 40 متر از سطح دریای آزاد قرار گرفته است. در این نقطه به سبب آنکه رودخانه های زیادی در آن جریان دارند، به صدرود نیز معروف می باشد. این منطقه از موقعیت و ویژگی بسیار خوب جغرافیایی و مناظر طبیعی و مواقب خدادادی بسیاری برخوردار است، همچنین همجوار با کوه ، جنگل و پوشش گیاهی ، سفیدرود و درختان متعدد از نوع کاج، صنوبر ، توسکا ، بلوط ، راش و سفره های آبهای زیر زمینی و …. موجب گردیده تا این منطقه استعداد رویش انواع محصولات کشاورزی با توجه به نوع آب وهوا را داشته باشد .

بقعه آکاشاه(عکاشه)

بقعه آکاشاه(عکاشه)

بقعه آکاشاه(عکاشه)

این بقعه، در رود برده در فاصله 1/5 كیلومتری شمال منطقه سنگر، از توابع رشت قرار دارد. برپایه شجره‌نامه موجود در داخل بقعه «این جا آرامگاه «آشیخ‌علی‌بن‌آقا‌كاشاه» پسر قیس، از صحابه حضرت رسول (ص) است.» نوشته شده است. اما در شجره‌نامه‌ای دیگر،‌ وی از پسران امام موسی كاظم (ع) معرفی شده است. بنای بقعه،‌ ساختمانی قدیمی و خشتی است و در چهارسوی آن ایوانی با سرستون‌های ظریف وجود دارد. براساس كتیبه موجود،‌ بقعه در سال 920 هـ.ق ساخته شده و بام آن از سفال‌ است. به فاصله نزدیك این بقعه، دو مزار ساده وجود دارد كه گفته می‌شود گور دو برادر از سادات،‌ به نام‌های آقا سیداحمد و آقا سیدمحمود است كه امام‌زاده بوده‌اند و آكاشاه معلم آنان بوده و آن‌ها را پس از شهادت غسل داده است.

 

مسجد جامع امشه

مسجد جامع امشه

مسجد جامع امشه

یکی از شهرستان های رشت، سنگر می باشد. این شهر علاوه بر جاذبه های طبیعی دارای جاذبه های تاریخی بسیاری می باشد. مسجد جامع امشه از جمله بنا های تاریخی سنگر می باشد . این مسجد در روستای امشه که از توابع سنگر است واقع گردیده است .
از مشخصات ظاهری و معماری این بنا می توان به طول و عرض ۱۴ و ۴ متری آن اشاره کرد . همچنین در قسمت جلوی بنا ایوانی با طول ۱۸/۷۰ و عرض ۴/۵ متر که دارای ۸ ستون چوبی است ، وجود دارد . داخل مسجد غرفه هایی مخصوص زنان و پنجره هایی مشبک و چوبین و همچنین کتیبه های هفت بند محتشم کاشانی قرار دارد .
در دو طرف ایوان شاه نشین هایی تعبیه شده است که در طرف باختری ستون هایش فیلپای آجری هشت ضلعی قرار دارد .
در تاریخ ۱۲۸۱ هجری حاج میرزا مهدی مسجد را احیا و بازسازی کرد . عَلمی قدیمی که در این مسجد وجود دارد، متعلق به سال ۱۱۱۰ ه . ق می باشد و همچنین گچ بری های قرآنی به تاریخ آنچه که تحقیقات نشان می دهد بیانگر این است که این مسجد متعلق به دوره قاجاریه می باشد .
مساجد قدیمی همواره در مناسبت ها محل تجمع مردمان بسیاری است. علاوه بر آن گردشگران و تاریخ نگاران نسبت به مشاهده این گونه آثار علاقه بسیاری نشان می دهند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست