تولیدات آبزی‌پروری استان گیلان به ۱۲۰ هزار تن افزایش می‌یابد‌

مدیرکل شیلات استان گیلان:
تولیدات آبزی‌پروری استان گیلان به ۱۲۰ هزار تن افزایش می‌یابد‌..

مدیرکل شیلات استان گیلان گفت: تا پایان برنامه ششم در سال ۱۴۰۰ میزان تولیدات آبزی‌پروری استان گیلان از ۵۳ هزار تن به ۱۲۰ هزار تن افزایش یابد.

اسحاق شعبانی در املش با اشاره به اینکه سالانه 65 هزارتن محصولات شیلاتی در استان گیلان تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود اظهار داشت: 15 هزار تن از این تولیدات از دریای خزر و 50 هزار تن از آبزی‌پروری استان گیلان است.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه حوزه آبزی‌پروری بیشتر در غرب استان گیلان و در شهرستان‌های رشت، صومعه سرا، فومن و شفت فعال است تصریح کرد: در شهرستان‌های شرق استان گیلان بیشتر صید از دریا انجام می‌شود و تلاش است حوزه آبزی‌پروری در این مناطق توسعه یابد.

شعبانی خاطرنشان کرد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در توافق با صندوق کارآفرینی امید به منظور احداث هزار واحد سازه غیرخاکی پرورش ماهیان سردآبی و گرم آبی، پرداخت تسهیلات 10 میلیون تومان با سود 4 درصد و بازپرداخت 5 ساله در استان گیلان مصوب و مقرر شده است.

وی با تاکید بر اینکه از مجموع هزار واحد احداث سازه غیرخاکی پرورش ماهی در استان گیلان تاکنون 50 نفر موفق به دریافت تسهیلات بانکی و احداث این سازه‌ها شدند بیان کرد: متقاضیان باقی مانده در این طرح از اواخر مهرماه پس از شناسایی و بررسی در مراحل دریافت تسهیلات مذکور قرار می‌گیرند.

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به اینکه هر یک از سازه‌های غیرخاکی پرورش ماهی در کشور با قطرهای 6 و 8 و 10 متری ساخته می‌شود، تاکید کرد: ساکنان روستایی دارای منابع آبی محدود می‌توانند با دریافت 10 میلیون تومان تسهیلات بانکی به احداث این سازه‌ها در حاشیه منازل مسکونی خود اقدام کرده و اشتغالزایی کنند.

شعبانی با بیان اینکه آبزی‌پروری در استان گیلان به شدت در حال توسعه است و هم‌اکنون 6 هزار نفر به طور مستقیم در زمینه آبزی‌پروری در استان گیلان فعالیت دارند، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه ششم در سال 1400 میزان تولیدات آبزی‌پروری استان گیلان از 53 هزار تن به 120 هزار تن افزایش یابد.

وی سرانه مصرف سالانه محصولات و تولیدات آبزی‌پروری در استان گیلان را 15‌کیلوگرم عنوان کرد و گفت: میزان سرانه مصرف این محصولات در کشور 10 کیلوگرم و در جهان 20 کیلوگرم است و باید این میزان در استان گیلان به 30 کیلوگرم افزایش یابد.

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به اینکه راه‌های گوناگونی برای افزایش میزان تولیدات آبزی‌پروری در استان گیلان پیش‌بینی شده است خاطرنشان کرد: مهم‌ترین راهکار در این حوزه استفاده از آب شور دریای خزر به منظور پرورش ماهی در قفس است که هم‌اکنون به‌عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین راهکار در‌حال اجرا است‌.

وی با تاکید بر اینکه از مجموع 53 هزار تن تولید محصولات آبزی‌پروری در استان گیلان بیشترین آمار مختص ماهیان گرم آبی است و مدیریت استخرها و استفاده از منابع آب هزینه‌های بسیار بالایی را به دنبال دارد گفت: به منظور کاهش هزینه در این حوزه، احداث سازه‌های غیرخاکی در حاشیه منازل مسکونی روستایی پیش بینی و طراحی شده است.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه در سازه‌های غیرخاکی برای پرورش ماهی مدیریت و استفاده از منابع آب به آسانی انجام می‌شود خاطرنشان کرد: در یک سازه غیر خاکی پرورش ماهی با قطر 6 متر حداقل 600 کیلوگرم ماهی گرمابی تولید می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست