حفاظت از پل تاریخی لنگرود،طرح اولویت دار اداره کل میراث فرهنگی گیلان

سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با تاکید بر ضرورت صیانت از پل خشتی لنگرود به عنوان میراث ارزشمند گیلان، حفاظت از این اثر تاریخی را در نقطه تمرکز این اداره کل قلمداد نمود.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان؛ولی جهانی با برشمردن پیشینه تاریخی غنی مردم لنگرود؛از عزم میراث فرهنگی در جهت حفظ پل تاریخی این شهرستان برای فرزندان آن شهر خبر داد و اظهار داشت:پل تاریخی لنگرود عنصری پویا در زندگی چندین نسل از مردم شهر و نمادی از لنگرود است.

وی با نکوداشت فرهنگ دوستی و دقت نظر مردم لنگرود عنوان داشت: پیگیری‌های مردمی در جهت حفاظت از آثار تاریخی باعث دلگرمی کارکنان میراث فرهنگی در جهت انجام هر چه بهتر وظایف خود در قبال خواسته‌های ایشان شده ،چنانکه در راستای حفظ و صیانت از پل خشتی لنگرود جلسات متعددی با سایر دستگاه ها و نیز اساتید برجسته حوزه مرمت آثار تاریخی برگزار گردید.

وی به بازدید جمعی از اساتید برجسته مرمت ابنیه تاریخی کشور با همراهی استاد محمد‌حسن محبعلی از اساتید برجسته حوزه مرمت و معاون اسبق سازمان میراث فرهنگی کشور از پل تاریخی لنگرود خبر داد و گفت: ایشان ضمن بازدید از پل تاریخی لنگرود و مطالعه روند مرمتی پیشین آن،به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص مرمت هر چه بهتر این اثر پرداختند.

وی افزود: با نظر این اساتید و جمعی از کارشناسان مرمت گیلان،مقرر شد تا برای رفع نگرانی‌های پیش آمده در خصوص پل تاریخی،اقدام به بازبینی طرح‌های مطالعاتی انجام شده پیشین شود.

وی با اشاره به نیاز روز افزون جوامع،به درک هویت و پیشینه خود افزود:در جوامع امروزی و بخصوص در جوامع شهری به خوبی احساس می‌شود که هویت فرهنگی چه کارکردهای مهمی در پویایی جامع دارد،به همین منظور اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان بیش از پیش در صدد حفظ،مطالعه و معرفی آثار تاریخی گیلان است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اقلیم گیلان و روند بالای نفوذ رطوبت و انتقال آن به اجزای بنا نسبت به سایر نقاط کشور بر لزوم جداسازی مصالح پوسیده از اصل بنا و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از گلسنگ و جلبک در سطح مصالح تاکید نمود و خاطرنشان کرد:مسلما این‌گونه فعالیت‌ها باعث تغییراتی در ظاهر اثر نسبت به قبل از آن می‌شود که همین امر از عمده نگرانی‌های مردم لنگرود بوده است.

جهانی؛فعالیت دفترباستان‌شناسی شهری و دفتر مطالعات بافت تاریخی در لنگرود متشکل از کارشناسان فارغ‌التحصیل رشته باستان‌شناسی،معماری و دیگر علوم مرتبط از جمله جامعه‌شناسی را یک ضرورت خواند که در گیلان درحال شکلگیری و آغاز فعالیت است و علاوه بر نظارت بر روند خاکبرداری‌ها،کاوش و گمانه‌زنی در محدوده شهر،ثبت و مستندنگاری معماری و بافت تاریخی شهر از دیدگاه باستان‌شناختی و مطالعه روند شکل‌گیری و توسعه شهر بصورت دوره‌ای اقدام به ثبت نظر سنجی‌هایی در سطح محل‌ فعالیت خود جهت انتقال پیشنهادات و دغدغه‌های مردم به این اداره کل خواهند نمود.

وی در پایان از فراهم نمودن مقدمات نشست تخصصی مرتبط با میراث فرهنگی شهرستان لنگرود و برپایی دومین همایش لنگرود شناسی در اردیبهشت سال 97 احیاء و نیز باز زنده‌سازی بناهای تاریخی لنگرود و انجام مطالعات بافت تاریخی این شهر خبر داد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست