کشاورزی راهی به‌سوی توسعه پایدار در استان گیلان

استقرار صنایع مادر و صنایع آلاینده که با زیست بوم استان گیلان تعارض دارد با مفهوم توسعه پایدار در منافات است و لازمه برطرف شدن این مشکل توجه به توسعه صنعت کشاورزی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، این روزها نخستین نمایشگاه تولیدات برتر استان گیلان در محل دائمی نمایشگاه‌های گیلان در حال معرفی و عرضه‌‌ دستاوردهای تولیدکنندگان گیلانی است.

استان گیلان با توجه به شرایط اقلیمی مناسب و ویژه‌ای که دارد همواره در میان استان‌های برتر در زمینه تولید به‌ویژه تولید محصولات کشاورزی قرار داشته است که متاسفانه در سال‌های اخیر این روند با مشکل روبه‌رو شده است.

توجه به موضوع کشاورزی به‌ویژه کشاورزی ارگانیک که از ظرفیت‌های عظیم استان گیلان در زمینه تولید، اقتصاد و اشتغال به‌حساب می‌آید از مهم‌ترین سرفصل‌های نخستین نمایشگاه تولیدات برتر استان گیلان است.

یکی از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی که در زمینه کاشت، داشت، برداشت و فراوری فندق در منطقه اشکورات شهرستان رودسر مشغول به فعالیت است و در این نمایشگاه غرفه دارد به خبرنگار تسنیم اعلام کرد: با راه‌اندازی کامل این مرکز، حدود 60 نفر وارد بازار کار می‌شوند.

این فعال حوزه تولید محصولات کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم پیرامون درخواست‌های وی از مسئولان ذی‌ربط گفت: ما تا این لحظه و در مسیر راه‌اندازی این مرکز روی پای خودمان ایستاده‌ایم. وی اظهار داشت: حمایت معنوی مسئولان از تولیدکنندگان و کمک به شناخته شدن محصولشان کمکی بزرگ در زمینه توسعه تولید است.

تنها تولید کننده برنج ارگانیک در استان گیلان نیز که جهت معرفی تولیدات خود در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است عنوان داشت: برای تولید محصولات ارگانیک از هیچ‌گونه ماده و یا کود شیمیایی استفاده نمی‌شود.

این فعال حوزه کشاورزی ضمن تشریح میزان کیفیت محصولات ارگانیک افزود: این برنج‌های ارگانیک دارای طعمی بسیار بهتر از برنج‌های دیگر هستند و با کیفیت پخت مناسب ارائه می‌شوند. تولیدکننده گیلانی محصولات ارگانیک ابراز داشت: آب مورد نیاز زمین‌های برداشت این محصولات از آب چاه‌های آنالیز شده تامین می‌شود و این زمین‌ها فاصله ایمن با دیگر زمین‌های کشاورزی غیر ارگانیک دارند.

وی گفت: مزارع ارگانیک به‌هیچ عنوان نباید در مجاورت محل عبور خودرو‌ها و شهرک‌های صنعتی باشند زیرا سرب موجود در آلاینده‌های خودرو و شهرک‌های صنعتی در تولید این محصولات خلل ایجاد می‌کند. این تولیدکننده گیلانی خاطرنشان کرد: محصولات تولیدی کشور ما به‌ویژه در زمینه تولید برنج در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی از کیفیت و مرغوبیت بالاتری برخوردار است.

وی اعلام کرد: غذای ارگانیک یا طبیعی، به غذایی گفته می‌شود که بدون دخالت یا بدون مصرف آفت‌کش‌ها، کودهای شیمیایی و ترکیبات اصلاح شده ژنتیکی تولید شده باشد. تولیدکننده گیلانی محصولات ارگانیک گفت: در واقع کشاورزی ارگانیک، شیوه‌ای از کشاورزی است که در تمامی مراحل کاشت تا برداشت، جمع آوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی از کود شیمیایی استفاده نمی‌کند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان و مبتکران حوزه کشاورزی که طرح تولید گلدان تجزیه پذیر از گیاه آزولا را در نمایشگاه تولیدات برتر استان گیلان ارائه کرده است گفت: تولید چنین محصولی علاوه بر جلوگیری از مصرف بیش از حد پلاستیک و گلدان‌های پلاستیکی از واردات گلدان‌های پلاستیکی از دیگر کشورها و خروج ارز از کشور نیز جلوگیری می‌کند.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه رشد و گسترش گیاه آزولا سبب نابودی و تخریب تالاب‌های استان گیلان می‌شود خاطرنشان کرد: با جمع آوری و استفاده از این گیاه می‌توان از بروز مشکلات زیست محیطی برای تالاب‌ها جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه ایده تولید گلدان‌های تجزیه پذیر از گیاه آزولا در سال 95 در پارک علم و فناوری استان گیلان ثبت شده است عنوان داشت: در حال حاضر برای تولید انبوه این محصول نیازمند سرمایه‌گذار هستیم.

این یک واقعیت است که حمایت و تسهیلات عملی دولت و سازمان ‌های ذی‌ربط از ایجاد کارخانه‌‌های صنایع تبدیلی می‌‌تواند مانع از بین رفتن محصول و فروش ارزان‌تر آن از سوی کشاورزان شود و مسئولان باید آن را مدنظر قرار دهند.

در گیلان توسعه و رشد اقتصاد کشاورزی، صنایع تبدیلی کشاورزی و شرکت‌های کشت و صنعت کشاورزی باید تعریف و از استقرار صنایع مادر و صنایع آلاینده که با زیست بوم این استان تعارض دارد جلوگیری شود چرا که با مفهوم توسعه پایدار در تضاد است.

95 درصد بخش کشاورزی در ایران خصوصی است و با تقویت این بخش با افزایش تولید محصولات از طریق حمایت دولت و جلوگیری از واردات بی‌رویه می‌توان به اقتصاد مقاومتی در این بخش عینیت بخشید.

به گزارش تسنیم نخستین نمایشگاه تولیدات برتر استان گیلان با حضور تولیدکنندگان این استان در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، عمرانی و خوراکی از تاریخ 19 لغایت 23 مهرماه از ساعت 15 الی 21 در محل نمایشگاه دائمی نمایشگاه‌های بین المللی گیلان آماده بازدید عموم مردم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست