جاذبه های گردشگری تاریخی گیلان : آستارا

 

 

قلعه تک آغاج

آدرس: گیلان، آستارا، منطقه ی عباس آباد

قلعهٔ تک آغاج یا مریدلر یا دربند در منطقهٔ عباس‌آباد آستارا و از بقایای قلاع ساخته‌شده به دوران سلاجقه می‌رسد که تیمور لنگ در آنجا اتراق کرده و به سنجر آباد قشون برده است. در سال ۱۳۲۶ه. ش الی ۱۳۲۹ ه. ش مرکز نور افکن مرزبانی آستارا بوده است.

 

 

 

 

قلعه لمیر محله

در سمت جنوبی روستای لمیر محله از توابع بخش مرکزی دهستان “ویرمونی” آستارا و بر بالای کوهی بلند بقایای قلعه ای تاریخی به چشم می خورد. به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گیلان، مصالح به کار رفته در ساختمان این قلعه از سنگ های کوهی رودخانه ای همراه ملات گل است که در اطراف آن پراکنده اند. بر اساس نوشته های تاریخی، این قلعه احتمالا به عنوان یک پناهگاه در مواقع نا امنی برای اهالی مناطق همجوار مورد استفاده قرار می گرفته است.

چشم انداز بسیار زیبا و جذاب اطراف قلعه تاریخی لمیر محله یکی از جاذبه های دیدنی این منطقه است که در اغلب فصول سال گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند.

 

 

 

 

بقعه امامزاده قاسم (ع)

بقعه امامزاده قاسم (ع)

امامزاده قاسم و ابراهیم از فرزندان امام موسی کاظم بوده‌اند و آرامگاه آنان در ۷ کیلومتری جادهٔ آستارا به سمت تالش و در روستای “کانرود” از توابع بخش “لوندویل” واقع شده‌ است. قرار گرفتن در کنار شبستان، کاروان سرا و بازار از ویژگیهای خاص آرامگاه این امامزاده ها می‌باشد. هر ساله هزاران زائر برای زیارت و پرداخت نزورات به آنجا می‌روند.
این آرامگاه از سال ۱۳۸۵ با همکاری سازمان اوقاف و کمکهای مردمی در حال بازسازی می‌باشد.

 

 

 

 

قلعه شیندان

قلعهٔ شیندان یا قلعه سندان قلعه‌ای تاریخی و مرتفع در مرز جمهوری آذربایجان و ایران بر فراز کوه شیندان است و از مهمترین آثار تاریخی شهر آستارا محسوب می‌شود که سابقه آن به قبل از اسلام می‌رسد. قلعه شیندان، دژ و قلعه تاریخی در ارتفاع ۱۸۵۰ متر بر فراز کوه شیندان، در جادهٔ آستارا به اردبیل، منطقه حیران، بالای روستای حاجی امیر بالا، حاجی امیر پایین و آن سوی مرز واقع شده‌ است. به معنای محل نور که در آنجا آتشکده‌ای بوده‌ است. از اتفاقات مهم این قلعه به قیام حمزه خان تالشی (حاکم آستارا) در عهد شاه عباس صفوی می‌توان اشاره کرد که. حاکم اردبیل به مدت ۹ ماه آنجا را به محاصره درآورد و نهایتاً حمزه خان با کشتی به شیروان متواری شد.

 

 

 

بقعه شیخ تاج الدین محمود خیوی

بقعه شیخ تاج الدین محمود خیوی

بقعه شیخ تاج الدین محمود خیوی مربوط به سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام ایلخانان است و در ۶ کیلومتری جاده اصلی آستارا به اردبیل قرار دارد. این اثر در تاریخ ۵ شهریور ۱۳۵۲ با شمارهٔ ثبت ۹۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

 

 

 

 

 

بقعه پیر قطب الدین

بقعه پیرقطب الدین که در میان مردم محلی “توربه پیرقوب” شناخته می‌شود، از مکان‌های زیارتی شهرستان و حومه محسوب می‌شود که در ۳ کیلومتری راه آستارا به اردبیل، داخل قبرستان باغچه‌سرا، روی تپهٔ نسبتاً بلند قرار گرفته‌ است.

این بنا آجری طولش بیشتر از ۱۱ و عرضش ۶ متر است. پیشینهٔ بقعهٔ پیرقطب الدین به دوره قاجاریه می‌رسد. ورودی بنا در قسمت جنوبش قرار دارد که به “کفش کن” هم راه پیدا می‌کند. بقعه پیر قطب الدین زیارتگاه اهالی اطراف است. داخل بقعه، سنگ مرمر سفید رنگی به طول ۱۲۲، عرض۳۰ و قطر ۱۶ سانتی‌متر وجود دارد.

کنار در ورودی بقعه، سنگ سیاه تو خالی بزرگی به صورت سنگ قبر دیده می‌شود که نقش‌ های زیبایی در چهار طرف آن حک شده‌ است. در محوطهٔ اطراف بقعه، تعدادی سنگ تراشیده ظریف به صورت پلکان نصب شده که سنگ قبر سیاهی در قسمت کفش کن دیده می‌شود و کتیبه‌ای دارد که متأسفانه به سبب فرسودگی، نوشته هایش خوانا نیست.

 

 

 

مدرسه حکیم نظامی

مدرسه حکیم نظامی یکی از قدیمی‌ترین مدرسه‌ها در ایران است که درسال ۱۲۸۷ هجری خورشیدی در عصر قاجاریه تأسیس شده‌ است و از نمادهای فرهنگی آستارا به شمار می‌آید. این مجموعه دارای موزه تخصصی مدرسه می‌باشد.

این مدرسه قدیمی حیاطی بزرگ دارد و بامی سفالین با درب و پنجره‌ هایی از چوب و همچنین شومینه‌های چدنی، که در مجموع همه این نمادها در کنار همدیگر بیان کننده معماری سنتی و بومی این منطقه از ایران است.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست