آیین گیشه بری (بردن عروس به خانه داماد)

-گیشه بری : بردن عروس به خانه داماد را به اصطلاح گیشه بری می گویند ، که با هیجان ترین قسمت از مراسم عروسی و نقطه اوج این مراسم است. در این هنگام صدای ساز و نقاره ، ترانه خوانی و مبارکباد فضا را آکنده می کند. اما گویی در ضمیر فرهنگ جامعه نیز ، همانند عروس که دارای دلی نگران و غم اندوه خداحافظی از دوران کودکی و نوجوانی خود در خانه پدر است ، دل نگرانی و تشویش وجود دارد و بنا به رسم ، به صورتهای مختلف برای عروس بخت و اقبال خوب آرزو میکنند.

-نحوه اجرای گیشه بری در مناطق مختلف در گیلان در مناطق مختلف مراسم گیشه بری با شیوه های خاصی انجام می گیرد . در شرق گیلان ، نهالی را که از خانه پدر عروس کنده اند ، همراهش میکنند و این نهال را عروس و داماد ، با هم در خانه داماد ی کارند. در بعضی از روستاهای غرب و شرق گیلان ، مادر عروس پای خروسی را که از مادر داماد گرفته ، با رشته های رنگین ابریشمین به پای مرغ میبندد و آن مرغ و خروس را با عروس همراه میکنند ، تا در خانه داماد بند از پای آن بر گیرند و در لانه ای که آماده کرده اند ، جایشان دهند.

در خیلی از نقاط گیلان نان و آرد را در سفره ای ، به کمر عروس می بندند تا با خود خیر و برکت به همراه داشته باشد و به این ترتیب عروس عازم خانه بخت می شود ، اما قبل از آنکه پا را از خانه بیرون بگذارد ، در هر منطقه بنا به رسم ، برادر یا دایی عروس جلوی در را می گیرد تا چیزی از عروس بگیرد ، و به آنچه دریافت کرده ؛ درسری (در ماسال) و دائیانه (در نومندان و شرق گیلان) می گویند.

اگر راه خانه داماد نزدیک باشد ، عروس را پیاده میبرند و اگر راه دور باشد ، مرکبش اسبی مزین و آراسته خواهد بود که البته باید نر و اخته نکرده باشد. در مناطق شرق گیلان (روستاهای کوهستانی دیلمان) ، عروس از هر جوی آب روان که بگذرد ، بخشی از مهریه خود را به حضرت فاطمه الزهرا <س> میبخشد و جمع این بخششها را از مهریه او کم میکنند. در نیمه راه ، داماد با دو تن ساقدوش و سلدوش به پیشواز عروس می آید و یک نارنج ، پرتغال و سیب با یک تکه قند به طرف عروس پرتاب می کند که مفهوم برکت خواهی و طلب نیک بختی در آن نهفته است.

                       

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست