ریزگرد و فراریان آن دامن گیلان را می گیرند

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه ریزگردها آینده این استان را به خطر می اندازد، گفت: خرید اراضی و تغییر کاربری آنها در گیلان توسط فراریان از ریزگردها تبعاتی دارد که در آینده دامن این استان را خواهد گرفت.
محمدرضا برجی با اشاره به فرارسیدن هفته جهانی محیط زیست اظهار کرد: امسال شعار روزجهانی محیط زیست، « 7 میلیارد و یک سیاره، بااحتیاط مصرف کنید» است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، آب و خاک را عناصری محدود خواند و افزود : با توجه به افزایش دو برابری جمعیت نسبت به 40 سال گذشته، با رشد مصرف منابع مواجه هستیم و اگر تدبیری در این زمینه صورت نگیرد و برنامه ریزی نشود، منابع خود را از دست داده و به لحاظ غذایی با مشکل مواجه خواهیم شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به چالش زیست محیطی این استان تصریح کرد: با سه چالش مهم پسماند و زباله، فاضلاب و مصرف بی رویه سم و کود مواجه است.

وی کارگروه مدیریت پسماند استان را یکی از موفق ترین کارگروه های استان نامید و خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 150 جلسه استانی و شهرستانی در این کارگروه برگزار شده است که خروجی آن اجرای طرح تفکیکی زباله از مبدا در 52 شهر گیلان بوده و این طرح هم اکنون در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه وضعیت اقلیم مناسب گیلان مدیون پوشش گیاهی بی نظیر دامنه های البرز است، خاطر نشان کرد:در صورت برخورد بد و نامناسب با جنگلها و بهره برداری بیش از حد از آنها، بیابان زایی را می توان پیش بینی کرد.

برجی اضافه کرد: در آنالیزهای صورت گرفته، هوای شهر رشت در پاره ای مواقع بیش از حد ذرات دارد اما هنوز استان آلوده نیستیم.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، غبارهایی که از استان های دیگر به گیلان می رسد و همچنین بهره برداری بی رویه از منابع جنگلی، در آینده خطر ریزگردها را در استان فراهم خواهد کرد.

برجی با بیان اینکه پوشش مناسب گیاهی گیلان موجب می شود تا فراریان از گرد و غبار وارد این استان شوند و زمین هایی را با نازل ترین قیمت خریداری و تغییر کاربری دهند، متذکر شد: تبعات فراریان از ریزگردها دامن گیلان را خواهد گرفت و باید در این زمینه تدبیر شود.

وی خاطر نشان کرد: محیط زیست یک مقوله جهانی است و تبعات دیگر استان ها، گیلان را دچار مشکل خواهد کرد و نمی توان این استان را مستثنی دانست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در پایان از برگزاری نخستین جشنواره حفاظت از پلنگ ایرانی در دیلمان سیاهکل خبرداد و یادآور شد: این جشنواره 22 خرداد ساعت 10 صبح در کیلومتر 35 سیاهکل به دیلمان برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست