ثبت دو میراث ناملموس گیلان در فهرست آثار ملی کشور

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان از ثبت دو میراث فرهنگی ناملموس استان با عنوان “مهارت سنتی چوبتراشی ماسال” و “نوروز بل” در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان؛ رضا علیزاده با ابراز خرسندی از ثبت دو میراث فرهنگی ناملموس استان در فهرست آثار ملی کشور اظهار داشت: مهارت سنتی چوب تراشی ماسال از جمله صنايع‌دستي بومي گيلان است كه تعدادی از هنرمندان در منطقه ماسال به وسيله ابزارهاي ساده و ابتدايي به توليد محصولات چوبي نظير انواع قاشق و چنگال مي‌پردازند و با استفاده از چوب‌هاي مختلف موجود در منطقه نظير افرا، ون، كيكم، سرخدار و گردو نسبت به اجرای تزئينات كنده‌كاري، منبت و نقاشي اقدام می نمایند.

وی با بیان اینکه مهارت سنتی چوبتراشی ماسال دارای شهرت و محبوبیت بالاییست، بیان داشت: این میراث ناملموس با شماره 1370 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این مسئول همچنین از ثبت میراث ناملموس “نوروز بل گیلان” در فهرست آثار ملی به شماره 1371 خبر داد و گفت: نوروز بل به معنی آتش نوروزی و نام جشنی است که از غروب ۱۷مرداد هجری خورشیدی آغاز و در سال جدید دیلمی معادل اول نوروز است.

علیزاده؛ نوروز دیلمی را خواستگاه فرهنگ و اصالت استان گیلان قلمداد کرد و افزود: توجه به آیین ها و باورهای سنتی نقش مهمی توسعه گردشگری و ایجاد توسعه پایدار در حوزه این صنعت خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست