موزه جدید ترکیه شما را به شهر افسانه ای تروآ می‌برد

موزه‌ی تروآ در ترکیه، پس از پنج سال ساخت‌و‌ساز، در ماه اکتبر ۲۰۱۸ درهای خود را به روی مردم باز کرد و بازدیدکنندگان می‌توانند در زمان سفر کرده و درک بهتری از این شهر باستانی پیدا کنند.

 

 

با افتتاح یک موزه فوق مدرن در محوطه باستان‌شناسی تروآ در ترکیه، علاقه‌مندان می‌توانند به راحتی به تاریخ ۴ هزار ساله‌ی آن دسترسی داشته باشند. در این موزه، ۲۰۰۰ اثر تاریخی به نمایش درمی‌آید که در آن میان، ۲۴ قطعه‌ی ظریف جواهرات طلا وجود دارد که قدمت‌شان به ۲۴۰۰ قبل از میلاد برمی‌گردد. این قطعات طلا در گذشته در موزه پن (Penn Museum) آمریکا نگهداری می‌شدند.

یکی از معماران شرکت یالین میمارلیک (مستقر در استانبول) که برنده رقابت ملی برای طراحی موزه تروآ (Troy Museum) شد، گفته است:

بازدیدکنندگان با عبور از یک رمپ طولانی و مسطح وارد موزه می‌شوند. در واقع این رمپ،‌ آن‌ها را برای سفر به زمان آماده می‌کند.

 

 

 

این پروژه‌ی ۱۰ میلیون دلاری پس از یک دوره ساخت و ساز پنج ساله، در ماه اکتبر به روی عموم مردم باز شد. این موزه‌ی مکعبی شکل به رنگ آهن زنگ زده است و از آنجا که در وسط یک منظره‌ی روستایی قرار دارد، جلوه‌ی بصری فوق‌العاده‌ای را پیشکش هر بیننده‌ای می‌کند. در واقع موزه‌ی تروآ در شمال غرب ترکیه در روستای کوچک Tevfikiye ساخته شده است، جالب است بدانید بقایای تروآ در سال ۱۸۷۰ در این محل کشف شد.

کاوش‌های باستان‌شناسی نشان‌ می‌دهد که سکونتگاه تاریخی این شهر باستانی شامل ۹ دوره بوده و اولین دوره‌ی آن مربوط به دیوار دفاعی شهر است که قدمت آن به ۳۰۰۰ قبل از میلاد می‌رسد. دنیز اونسال به‌عنوان یک انسان‌شناس فرهنگی می‌گوید:

تروآ هیچ شباهتی به موزه افسوس ندارد که تعداد زیاد بقایای به جا مانده از این شهر به بازدیدکنندگان کمک می‌کند این محوطه‌ی باستانی را تجسم کنند. در موزه‌ی تروآ، بدون راهنما به سختی می‌توان از لایه‌های متعدد آن سردرآورد.

 

 

 

دنیز مدرس داشنگاه ویکتوریا است و در طراحی نمایشگاه دائمی این موزه همکاری داشته است. در این نمایشگاه بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق مشاهده‌ی نمایش‌های تعاملی و داستان‌های اشیای موجود، ارتباط بیشتری با این شهر باستانی برقرار کنند. دنیز ادامه می‌دهد:

سعی کردیم این موزه برای بازدیدکنندگان، حالت تجربی‌ بیشتری داشته باشد. خیلی مهم است که آن‌ها فقط نظاره‌گر اشیای موزه نباشند و بتوانند با آن تعامل برقرار کنند. با ایجاد لایه‌های مختلف تلاش کردیم حس کنجکاوی مردم را تحریک کنیم تا در هر بار بازدید از این موزه، چیزهای جدیدی کشف کنند.

آثار تاریخی که در این نمایشگاه ۳۰۰۰ مترمربعی به نمایش درمی‌آیند، شامل آثار متنوعی هستند که از یک مُهر کوچک برنزی گرفته (که رابطه‌ی بین ساکنان تروآ و هیتیت‌های عصر برنز در شمال آناتولی مرکزی را نشان می‌دهد) تا یک تابوت سنگی بسیار بزرگ یونان باستان (که قبل از تکمیل شدن موزه، با کمک جرثقیل به داخل ساختمان موزه آورده شد) را می‌توان در موزه تروآ مشاهده کرد.

اشیای موزه همچنین شامل آثار تاریخی محوطه‌های باستان‌شناسی مجاور نظیر Alexandria Troas و Apollon Smintheion است و بخشی هم به نام «میراث گمشده» به اشیایی اختصاص دارد که از کشورهای دیگر به ترکیه آورده شده بودند و هنوز به آن کشورها برگردانده نشده‌ است.

تراس روباز بالای موزه، نمایی فوق‌العاده از این محوطه‌ی باستان‌شناسی و حد و مرز آن را پیشکش بازدیدکنندگان می‌کند. دنیز می‌گوید:

موزه تروآ مثل یک کتاب راهنمای سه بعدی است که به بازدیدکنندگان کمک می‌کند این محوطه‌ی باستانی را بهتر درک کنند. به عبارتی وقتی به موزه سر می‌زنند و بعد به محوطه‌ی تروآ می‌روند، زیر درخت انجیر می‌ایستند و نسیم دریای اژه به صورت‌شان می‌خورد، می‌توانند به معنای واقعی کلمه این شهر باستانی را درک کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست