سفر به شمال در حال اپیدمی و همه گیر شدن است

 مقصد سفر تام و تمام و همیشگی بیشتر ایرانیان و افزایش پر حجم مسافرت به دو استان گیلان و مازندران کم کم در حال تبدیل به یک اپیدمی است؛ اپیدمی ای که می رود تا ایجاد مشکل کند و نشانه های این مشکل به طور پراکنده در حال آشکار شدن است.
در این که سواحل دریای خزر و مناظر جنگل های سرسبز و خرم حاشیه اش با آن هوای طربناک، مقصد فوق العاده ای برای سفر است و سفر به هر نقطه از ایران نیز حق طبیعی هرکسی ولایتغیر است، شکی نیست. اما مشکل اینجاست که «جو» جوری شده و جوری در بین بسیاری از ما ایرانیان جا افتاده که انگار مسافرت تابستانی یعنی فقط سفر به شمال!

شاید خیلی از ما این گونه فکر کنیم که کشورمان نقطه مناسب و در دسترس چندانی برای مسافرت ندارد یا دست کم نقاطی که آب و هوای مشابه شمال را دارند، کم هستند یا در دسترس نیستند. حال آن که واقعیت چیز دیگری است و در بیشتر نقاط کشور، نقاطی با آب و هوای مشابه و زیبایی های به مراتب بیشتر از دو استان شمالی وجود دارد که ما از آن بی خبریم.

اتفاقا به نظر می رسد مشکل در همین «ما بی خبریم» باشد. چراکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سایر تشکیلات مشابه، تلاش موثری برای معرفی مقاصد جایگزین گردشگری نکرده و لذا یک انگاره ذهنی برای بسیاری شکل گرفته که «شمال» اولین و آخرین مقصد هر ایرانگردی است. لذا با وضعیت شلوغی، ترافیک و مشکلات وقتی مختصر تنش های اجتماعی که در دور اخیر سفر به شمال در تعطیلات عید فطر اتفاق افتاد، باید به سازمان میراث فرهگی بجد توصیه کرد به فکر یک بسته فرهنگی برای اطلاع رسانی و توزیع فرصت سفر در اقصی نقاط ایران باشد تا هم رونقی که سفر با خود به دنبال می آورد، نصیب تمام نقاط مستعد شود و هم فرصت های سرمایه گذاری بومی در استان ها پدید آید.

بدون شک، ایرانیان ثابت کرده اند که با وجود تمام مشکلات اقتصادی و مالی خانوارها، سفر همچنان اولویت بالایی در سبد هزینه ها دارد و این فرصتی بی نظیر برای برنامه ریزان است که از «دست به جیب های مسافر» برای توسعه متوازن استان ها، بخصوص استان های محروم اما زیبا و کمتر شناخته شده، استفاده کنند.

سیدعلی دوستی موسوی – دبیر گروه ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست