ثبت بنای تاریخی عبدالعلی صوفی املش در فهرست آثار ملی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: بنای تاریخی عبدالعلی صوفی واقع در سرچور املش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
ولی جهانی در گفت وگو با ایسنا – منطقه گیلان گفت: خانه عبدالعلی خان صوفی در شهرستان املش محله سرچور، یکی از زیباترین واحدهای مسکونی آن منطقه است به شماره ۳۲۰۹۷ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

وی ادامه داد: قدمت این بنای تاریخی به اواخر دوره قاجاریه می رسد، این بنا در دو طبقه در میان حیاط بزرگی که با باغچه ها و درخت کاریهای زیبا تزئین شده است جلوه گری می کند، در جلو این بنا حوض بزرگی قرار دارد که به ساختمان جلوه بیشتری داده است بخاطر مقابله با رطوبت زیاد این ساختمان حدود یک متر از سطح حیاط بلندتر ساخته شده است.

جهانی اضافه کرد: زیر بنای آن کلا به ۴۵۰ متر مربع می رسد، ارتفاع طبقه همکف ۲۲۵ سانتیمتر و ارتفاع طبقه اول ۳۲۵ سانتیمتر است. طبقه همکف اندرون خانه مربوط به خدمات می شد و طبقه اول که از نظر اقلیمی موقعیت بهتری را دارا است محل تشریفات و شاه نشین خانه تلقی می گردد، در پلان خانه سبک قرینه سازی کاملا رعایت شده است در مرکز طبقه اول شاه نشین خانه (تالار پذیرایی) و در طرفین دو اطاق که به ایوانهای شرقی و غربی که از خصوصیات معماری منطقه شمال است راه می یابند.

این باستان شناس اضافه کرد: نورگیرهای تالار و اطاقهای جانبی از ارسی های بسیار زیبا که رنگ و تناسبات آنها هر یک به دلیلی خاص جایگزاری شده تزئین شده است همگی بر روی نمای خانه خودنمائی می کند.

معاون میراث فرهنگی گیلان در خصوص تزئینات داخلی این بنای تاریخی گفت: تزئینات داخل اطاقها و سقف خانه با نقش و نگارهای بسیار زیبا گچ بری شده است. مصالح بکار رفته شده عموما آجر، چوب و سفال که از مصالح بومی منطقه هستند استفاده شده و پره سربندی ( دامنه ) برای جلوگیری از برخورد رده باران با بدنه ساختمان به صورت شیر سر خراطی شده در سه طبقه دامنه زیبائی با عرض زیاد به وجود آورده است پوشش سفال سربندی با رنگ قهوه ای خودبه صورت نگینی در فضای سبز محیط جلوه گری می کند.

جهانی تاکید کرد: به طور کلی به علت قدمت و ویژگیهای هنری این بنا داراست می توان آن را در زمره بناهای با ارزش قلمداد کرده و به عنوان الگوئی از منازل اشرافی و بومی مورد بررسی قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست