قتل عام چند میلیونی ماهیان قرمز

 

ایرن – یک مردم شناس گفت : قراردادن ماهی قرمز در سفره ی هفت سین ، یک رسم ایرانی نیست . ضمن اینکه زندانی کردن ماهی ها در تنگ هم اخلاقی نیست.

امیر هاشمی مقدم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد : چند سالی است که بحث بین موافقان و مخالفان در گرفته که آیا حضور ماهی قرمز در سفره ی هتف سین سنتی ایرانی است یا خیر؟ موافقان خریدن ماهی قرمز می گویند که این ، رسمی ایرانی است و باید به جای تحریم ، شیوه مراقبت درست از ماهی قرمز آموزش داده شود. در مقابل مخالفان این ایده هم که عموما” طرفداران حفوق حیوانات هستند، می گویند هیچ سند ومدرکی مبنی بر وجود این سنت در فرهنگ ایران قدیم وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد، دلیلی بر درست بودن آن نیست که بخواهیم ماهی ها را در ظرفی کوچک اسیر کنیم.

او ادامه داد: طرفداران این سنت مدعی اند که ماهی قرمز در نقوش باستانی ، قالی های قدیمی و ادبیات فارسی جایگاه برجسته ای دارد؛ اما نکته ی قابل توجه این است که این جایگاه هیچ ارتباطی با قراردادن ماهی قرمز بر سر سفره ی هفت سین ندارد. یعنی در هیچ سند و مدرکی نشان داده نشده است که ماهی قرمز سابقه ای بیش از چند دهه در سفره ی هفت سین ایرانی ها داشته باشد . از سوی دیگر ، نهایتاباید به این دوستان گفت که حتی اگر چنین رسمی در ایران باستان بوده ، آیا دلیلی بر درست بودن آن است ؟ آیا این دوستان از فردوسی ملی گراتر هستند که هزارسال پیش گفت << به یزدان که گر ما خرد داشتیم / کجا این سرانجام بد داشتیم؟>>

وی توضیح داد: تاکید من بر غیرایرانی بودن این سنت و شرایط خوب وزنده نگه داشتن ماهی درتنگ نیست. بلکه من در غیر اخلاقی بودن عمل زندانی کردن ماهی ها درتنگ تاکید دارم . حتی اگر آب تنگ را تمیز نگه داریم، محلول های ضد باکتریایی را به میزان کافی به آب بیفزاییم ، خوراک ماهی ها را به موقع بدهیم و …… به هرحال ماهی ها را درتنگ زندانی کرده ایم و باید بدانیم که هرگز حاضر نیستیم ، خودمان را حتی برای لحظه ای ، در چنین محیطی کوچک تصور کنیم.

او اضافه کرد : افرادی که مدافع تداوم حضور ماهی قرمز در سفره هفت سین هستند ، سال هاست با ت حریک احساسات میهن پرستانه ی ایرانیان و همچنین تحریف موضوع به این سمت که << به جای تحریم ، باید آموزش نگهدای ماهی قرمز را ترویج کرد>> به مقابله با تلاش های دوستداران حقوق حیوانات می پردازند . به نظر من ، در این زمینه باید بحث و گفت وگو انجام شود تا راه و ایده ی درست مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست