جاده، زیبایی سفر است عجله نکنید

موج اول سفرهای نوروزی از فردا آغاز می‌شود و بسیاری از خانواده‌ها که از چند‌ماه قبل برای این تعطیلات برنامه‌ریزی کرده بودند بار سفر بسته و به شهرهای سیاحتی و زیارتی و تفریحی کشور سفر می‌کنند.

حضور پررنگ پليس در شهرها و جاده‌ها در اين ايام يكي از صحنه‌هايي است كه بارها در طول سفر با آن مواجه مي‌شويد. «تأمين امنيت؛ از مبدا تا مقصد» شعاري است كه امسال پليس براي تحقق آن با راه‌اندازي قرارگاه نوروزي، برنامه‌هاي گسترده‌اي را به اجرا درخواهد آورد. در اين ميان همكاري مردم و فرهنگسازي‌ و رعايت قوانين و همكاري با پليس مي‌تواند ضمن كاهش آمار حوادث جاده‌اي و همچنين كاهش سرقت‌ها، خاطرات خوبي را از تعطيلات نوروزي سال 96براي ما رقم بزند.

سردار اسكندر مومني، جانشين فرماندهي نيروي انتظامي كشور كه در كارنامه خود، رياست 6ساله راهنمايي و رانندگي كشور را نيز دارد ، از برنامه‌هاي پليس در ايام نوروز و همچنين نحوه همياري مردم با پليس در اين ايام مي‌گويد.

  • با توجه به اينكه از فردا موج اول سفرهاي نوروزي مردم آغاز مي‌شود پليس چه تمهيداتي براي برقراري امنيت در اين ايام انديشيده است؟

تعطيلات نوروز بين مردم مفهوم خاصي دارد و بسياري از مردم به سفر مي‌روند. به‌طور ميانگين اين سفرها بيش از يك‌بار است، يعني اينكه برخي از خانواده‌ها در طول اين تعطيلات چندبار سفر مي‌روند؛ يكي از اين سفرها راه‌هاي دورتر و اماكن سياحتي و زيارتي است و يك‌بار هم به سفرهاي نزديك‌تر براي ديد و بازديد اقوام. به‌عبارتي، بزرگ‌ترين عمليات ترافيكي كشور، دراين ايام است و پليس در 2حوزه تمهيداتي انديشيده كه آنها را به اجرا درخواهد آورد؛

يكي حوزه ترافيكي و ديگري هم در حوزه انتظامي و امنيت عمومي مردم. در حوزه انتظامي برقراري امنيت در شهرها و مراقبت از اموال و زندگي مردم و همچنين امنيت مسيري كه مردم براي رسيدن به مقصد انتخاب مي‌كنند از اولويت‌هاي اين حوزه است. مردم ما به سفر مي‌روند و معمولا در اين ايام، بازار و مغازه‌ها تعطيل هستند و ما به‌عنوان پليس بايد امنيت مردم را تا مقصدشان و امنيت محل زندگي‌شان را تأمين كنيم.

در تمام محلات و پارك‌ها بالاخص در شهرهاي مسافرتي پليس انتظامي حضور دارد و جاهايي كه نياز باشد ايستگاه موقت خواهيم زد. اماكن زيارتي، سياحتي و تاريخي مثل مشهد مقدس و شيراز و مازندران و گيلان مقصد بيشتر مسافران نوروزي هستند. علاوه بر آن، استان‌هايي مثل اصفهان و جنوب كشور و هرمزگان و همچنين استان خوزستان براي بازديد راهيان نور از ديگر استان‌هايي هستند كه مقصد بسياري از سفرهاي نوروزي هستند و به‌طور مثال خيلي از مردم انگيزه زيادي دارند كه در اين ايام از جبهه‌ها و مناطق جنگي به‌خصوص خوزستان بازديد كنند. بر همين اساس پليس تمهيداتي پيش‌بيني كرده است و با تشكيل قرارگاهي به نام «قرارگاه نوروزي» در جهت تحقق شعار «تأمين امنيت از مبدا تا مقصد»گام برخواهد داشت.

  • در تعطيلات نوروزي با انبوه خودروهايي كه براي سفر راهي جاده‌ها مي‌شوند مواجه مي‌شويم. پليس چه برنامه‌هايي براي بزرگ‌ترين عمليات ترافيكي كشور دارد؟

در حوزه ترافيكي همكاران ما در راهنمايي و رانندگي با كمك بقيه بخش‌هاي نيروي انتظامي نسبت به روان‌سازي‌ ترافيك اقدام مي‌كنند و اين تسهيلات در طول مسير خواهد بود. حضور گسترده تيم‌ها در كنار استفاده از همه ظرفيت‌هاي نيروي انتظامي اعم از دوربين‌ها و گشت‌هاي ثابت و گشت‌هاي سيار و گشت‌هاي خودرويي و موتوري و ظرفيت‌هاي پروازي و بالگرد براي تأمين امنيت ترافيكي و كنترل آمد و شد در جاده‌ها از برنامه‌هايي است كه به اجرا درخواهد آمد.

هم در حوزه پليس راه و هم درون شهرها امنيت ترافيكي را برقرار مي‌كنيم. در جاده‌ها ومسيرها و شهرها و مقصد بايد با پيش‌بيني ترافيك و اطلاع‌رساني بموقع براي روان‌سازي‌ ترافيك تلاش كنيم. به همين دليل گاهي اوقات محدوديت تردد خواهيم داشت و گاهي اوقات ممنوعيت براي برخي از خودروها ايجاد خواهيم كرد كه در اين زمينه اطلاع‌رساني خواهد شد. نيروي انتظامي با همه توان و ظرفيت و باحضور همه نيروها و تشكيل قرارگاه نوروزي و ايجاد طرح نوروزي در حوزه ترافيكي سعي خواهد كرد تا سفري ايمن براي شهروندان رقم بزند.

  • مردم چطور مي‌توانند پليس را در اجراي هرچه بهتر اين برنامه‌ها ياري كنند؟

خوشبختانه مردم، هميشه با پليس همكاري داشته‌اند و دارند و يكي از عواملي كه باعث كاهش جرائم و همچنين تلفات و تصادفات جاده‌اي شده همين همكاري خوب مردم با پليس است. تقاضايي كه از مردم داريم اين است كه براي حفاظت از خانه‌هايشان به نكاتي كه همكاران ما تذكر مي‌دهند مثل نحوه پوشش امنيت خانه‌هايشان و وسايل قيمتي‌شان عمل كنند. همچنين در مسافرت‌ها و در مسير، پيش‌بيني‌هاي لازم را داشته باشند. سفر از همان لحظه‌اي كه از خانه حركت مي‌كنيد آغاز مي‌شود پس وسايل لازم را همراه داشته باشيد. پوشاك و غذاي كافي همراه داشته باشيد و از سالم بودن خودرو اطمينان حاصل كنيد.

مدارك مورد نياز همراه داشته باشيد. مهم‌ترين موضوع، احترام به قوانين و حقوق ديگران است. مردم توجه داشته باشند كه ايام نوروز، بزرگ‌ترين عمليات ترافيكي و بيشترين ميزان تردد در طول سال است و بيشتر مردم به سفر مي‌روند. جاده‌ها براي همه است . ظرفيت‌هاي جاده‌اي ممكن است براي روزهاي عادي كفاف بدهد اما وقتي همه سفر بروند طبيعي است كه تردد با مشكلاتي نيز همراه است. بايد به حقوق يكديگر احترام بگذاريم و شكيبايي داشته باشيم.

مردم مطمئن باشند همه همكاران ما نسبت به رفع موانع ترافيكي اقدام مي‌كنند و اين نبايد باعث شود كه با حركات انحرافي در جاده‌ها، ايجاد ترافيك كنند. گاهي اوقات پيش مي‌آيد يك ترافيك با 20دقيقه شكيبايي رفع مي‌شود اما برخي از راننده‌ها با انحراف به چپ و محدود كردن مسير مقابل باعث مي‌شوند ساعت‌ها ترافيك شود.

همه بايد به هم احترام بگذارند. پيش‌بيني بلندمدت هواشناسي حاكي از اين است كه در ايام نوروز حتما باران و برف خواهيم داشت و به همين دليل بايد تمهيدات لازم را انديشيده و به تجهيزاتي مثل زنجير چرخ مجهز باشيم. راننده‌ها حتما بستن زنجير چرخ را تمرين كنند. گاهي اوقات نبستن زنجير چرخ باعث مي‌شود خودرويي مانع عبور ديگر خودروها شده و به اين ترتيب جاده مسدود و حقوق ديگران ضايع شود.

  • درتعطيلات نوروزي در چه محورهايي با بيشترين حجم ترافيك مواجه هستيم و چه محدوديت‌هايي از سوي پليس راه ايجاد خواهد شد؟

در شمال كشور و استان‌هاي شمالي و مشهد ،جنوب كشور خوزستان و فارس و اصفهان و قم و البرز و مسير منتهي به شمالغرب بيشترين حجم تردد را داريم و محدوديت‌هايي در اين مسيرها پيش‌بيني شده است. محدوديت‌ها گاهي يكطرفه كردن است و گاهي از نظر زماني محدوديت ايجاد مي‌كنيم و گاهي نيز براي خودروهاي خاص محدوديت تردد ايجاد خواهد شد كه از طرف پليس راهنمايي ورانندگي اطلاع‌رساني در اين زمينه انجام مي‌گيرد. ۵هزار نيروي كمكي و هزار تيم گشتي در اختيار پليس راهور قرار مي‌گيرد تا آنها در جاهايي كه نياز است و تصادفات بيشتر است، به‌كار گرفته شوند.

  • با توجه به تجربه 6ساله فرماندهي شما در راهنمايي و رانندگي كشور، بيشترين تخلفات حادثه‌ساز و مرگبار در حوادث جاده‌اي چه تخلفاتي هستند؟

سرعت غيرمجاز، سبقت غيرمجاز و بي‌توجهي به جلو 3عامل اصلي در بروز حوادث جاده‌اي هستند. بيش از 70درصد حوادث جاده‌اي و تصادف‌هاي مرگبار به‌دليل سبقت غيرمجاز و بي‌توجهي به جلو و سرعت غيرمجاز است و ريشه همه اينها سرعت و عجله است. سبقتي كه مي‌گيريم، منشأ آن عجله است. خستگي و خواب‌آلودگي هم به‌خاطر شتاب و عجله است كه باعث مي‌شود استراحت نكنيم. مسير هم بخشي از سفر است و بايد از طبيعت و زيبايي‌هاي آن استفاده كنيم.

  • با توجه به همكاري خوب مردم با پليس در ايام نوروز و فرهنگسازي‌اي‌ كه در اين خصوص توسط رسانه‌ها انجام گرفته، نوروز سال گذشته چه ميزان آمار تصادفات و حوادث جاده‌اي كاهش پيدا كرد؟

از ابتداي ورود خودرو به كشور تا سال ۱۳۸۰، حدود 4ميليون خودرو در كشور وجود داشت و در سال ۸۵ يعني ۱۰ سال قبل تعداد خودروها به ۷ ميليون رسيد و امروز حدود ۱۹ ميليون خودرو در كشور شماره‌گذاري شده كه تنها امسال بيش از يك ميليون و ۲۰۰ هزار خودرو شماره‌گذاري شده‌است.

در سال ۱۳۸۵ قريب به ۲۸ هزار نفر در جاده‌هاي كشور كشته شدند اما امسال اين عدد به ۱۶ هزار نفر رسيده كه بايد توجه داشته باشيم با وجود افزايش تعداد خودروها ميزان تلفات جاده‌اي كاهش يافته و اين مرهون برنامه‌ريزي و تلاش همه همكارانم و همچنين فرهنگسازي‌ و تعامل خوب مردم با پليس بوده است. البته 16هزار كشته هم زياد است و بايد تلاش كنيم كسي در جاده‌هاي كشور كشته نشود.

  • عملكرد پليس در سال 95را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

عملكرد پليس در سال 95را بايد مردم ارزيابي كرده و به ما نمره بدهند. خوشبختانه در زمينه جرائم، به‌خصوص سرقت‌ها كاهش داشتيم و از طرف ديگر كشفيات افزايش داشته است و نظرسنجي‌ها نشان از اين پيشرفت دارد. كشفيات كالاي قاچاق بيشتر شده و باندهاي بزرگ به‌خصوص در زمينه سرقت‌هاي مسلحانه شناسايي و دستگير شده‌اند. تقريبا اكثر شاخصه‌هاي امنيتي در سال 95بهبود پيدا كرده است و شرايط امنيتي قابل‌قبولي در سالي كه گذشت در كشور حاكم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست