جاذبه های گردشگری تاریخی گیلان : چابکسر

چابکسر

چابکسر

چابُکسَر یکی از شهرهای استان گیلان در شمال ایران است. این شهر در منتهی‌الیه خاوری استان از شمال به دریای خزر، از شرق به شهرستان رامسر در استان مازندران، از جنوب به رشته کوه البرز و از غرب به بخش کلاچای از شهرستان رودسر محدود است. چابکسر در حد فاصل استان گیلان و استان مازندران در کوتاهترین فاصله بین جنگل کوهستانی و دریا (حداکثر ۱۳۰۰) متر جای گرفته است. به دلیل فاصله کم جنگل و دریا منظره‌ای بسیار جالب و کم‌نظیر دارد و دارای جاذبه های گردشگری طبیعی فراوانی است. ساحل این شهر شامل ساحل گلسرخ، ساحل اوشیان و ساحل طلائی قاسم‌آباد می‌باشد که در آن‌ها مجتمع‌های توریستی رفاهی و اقامتی بسیاری دائر می‌باشد. وسائل تفریحی دریائی مانند جت اسکی، قایق سواری و پاراسل در این سواحل موجود بوده و طرح سالم سازی شنا در ساحل گلسرخ اجرا گردیده است. پرورش گل‌های تزئینی از دیگر فعالیت مردمان این شهر می‌باشد. سالانه کورس اسب دوانی در سواحل چابکسر و اوشیان بر قرار بوده که مورد توجه دوستداران این وزرش قرار گرفته است. سرولات، اوشیان و چشمه دمکش از جاذبه‌های توریستی این منطقه بوده و سالانه گردشگرهای بسیاری را به خود جذب می‌نماید. در گستره جغرافیایی چابکسر ۴ محصول عمده کشاورزی یعنی برنج، چای، مرکبات و کیوی در کنار یکدیگر به عمل می‌آیند. با توجه به خصوصیات جغرافیایی حاکم بر منطقه، یعنی رشته کوه البرز و دریای خزر، چابکسر از نظر جاذبه‌های گردشگری از تنوع ویژه‌ای برخوردار است و از مناطق زیبای این منطقه اوشیان سرولات و میانده را می‌توان نام برد.

 

وجه تسمیه چابكسر

كلمه ی چابكسر از دو كلمه ی چاب و و كنار گرفته شده كه به همین جهت آنرا چاب كنار و یا كنار دریا می گفتند كه به تدریج به چاب سر و سپس به چابكسر تبدیل شده است. روایت دیگری هم رواج دارد كه در گذشته در هنگام عروسی ما بین خانه عروس و داماد سوارانی مسابقه می دادند و برنده مسابقه از عروسی خلعت می گرفت است . گویا در آن زمان سوارانی چابكی در این منطقه وجود داشته اند كه كلمه ی چابكسر از آن مشتق شده است .

بقعه متبرکه «آقا سيد ابو جعفر ابيض» چابکسر

بقعه متبرکه «آقا سيد ابو جعفر ابيض» چابکسر

 

بقعه متبرکه «آقا سيد ابو جعفر ابيض» چابکسر

آن بزرگوار در محل ميانده در مزار خودش آرميده و پس از چهار نسل به حضرت علي ابن الحسين نسب مي رساند . از ايشان که در کتب تاريخي معتبر نام برده به روايت جيلاني سيادت حکومتش بر دل ها و قلوب مومنين عاشق آل الله مدت ها طول کشيده تا در همين محل نيز به شهادت رسيد. مزار متبرکه اش که به واسطه کرامات و شفاها و گره گشايي هاي فراوان ديده شده عاشقان فراواني را از سراسر کشور به اين بارگاه جلب مي کند (سال وفات به روايتي 345 ه-ق ).

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست