صیادان گیلانی ‌۲۲۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی صید کردند

مدیرکل شیلات گیلان گفت: صیادان گیلانی از ۲۰ مهر ۹۶ تاکنون موفق به صید ۲ هزار و ۲۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر شدند.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت،‌ اسحاق شعبانی صبح امروز در نشست خبری در رشت اظهار داشت: صیادان گیلانی از 20 مهر 96 تاکنون توانسته‌اند 2 هزار و 200 تن انواع ماهیان استخوانی را از دریای خزر صید کنند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از کسری 4 تنی برخوردار بوده است.

مدیرکل شیلات استان گیلان با اشاره به زمان شروع و پایان فصل صید در استان بیان داشت: فصل صید ماهیان استخوانی در استان گیلان بنا بر تاریخ تعیین شده توسط این اداره کل، هرساله از تاریخ 20 مهرماه آغاز شده و تا 15 فروردین سال بعد ادامه دارد.

وی در تشریح کیفیت و کمیت صید امسال ماهیان استخوانی توسط صیادان عنوان کرد: این مقدار صید انجام شده شامل 73 درصد ماهی سفید به وزن هزار و 601 تن، 24 درصد ماهی کفال به وزن 530 تن و 3 درصد سایر گونه‌ها به وزن 56 تن بوده است.

شعبانی از تمدید 10 روزه صید امسال خبر داد و خاطرنشان کرد:‌ بر طبق دستورالعمل سازمان شیلات ایران فصل صید تا 15 فروردین ادامه دارد اما با هدف کمک به معاش صیادان و جبران کسری ماهی صید شده توسط صیادان این مهلت تا 25 فروردین تمدید شده است.

مدیرکل شیلات استان گیلان عوامل مؤثر در میزان صید ماهی را برشمرد و گفت:‌ عواملی نظیر فعالیت غیرمجاز صید،‌ آلودگی دریا و رودخانه‌ها و کاهش تکثیر به‌دلیل از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی ماهیان از جمله مواردی است که تأثیرات مخربی بر میزان صید ماهی برجای می‌گذارند.

شعبانی به موضوع فعالیت غیرمجاز و صید غیرقانونی اشاره کرد و ابراز داشت:‌ به دلیل مشکلات بیکاری و مسائل معیشتی هرساله بر میزان فعالیت‌ها و صید غیرقانونی ماهیان افزوده می‌شود و این موضوع تأثیرات بسیار منفی بر روی میزان صید ماهیان توسط صیادان دارد.

وی آلودگی بستر دریا و رودخانه‌ها را بسیار نگران کننده دانست و عنوان کرد:‌ آبزیانی مانند ماهی سفید برای تکثیر و زاد و ولد به محیطی امن و مطمئن نیاز دارند بنابراین برای این کار اقدام به مهاجرت به سمت رودخانه‌ها می‌کنند که در صورت مساعد نبود شرایط، این چرخه با اختلال شدیدی مواجه می‌شود.

مدیرکل شیلات استان گیلان به موضوع زادآوری طبیعی ماهیان اشاره کرد و اظهار داشت:‌ میزان تکثیر طبیعی تنها به علت حفظ ذخایر ژنتیکی دریا مورد توجه است به طوری‌که سازمان شیلات هرساله بر طبق برنامه‌ای مدون حدود 150 میلیون قطعه ماهی را برای کمک به ذخایر دریا در آن رهاسازی می‌کند.

شعبانی آلودگی دریا و رودخانه‌ها را بسیار جدی و مهم ارزیابی کرد و ابراز داشت:‌ البته رفع این مشکل در حیطه وظایف شیلات قرار ندارد اما جهت فراهم کردن شرایط مطلوب صید و صیادی دریای خزر، شیلات برای کمک در جهت رفع آلودگی‌های زیست محیطی آماده همکاری با سایر دستگاه‌ها است.

وی با ا‌شاره به موضوع وضعیت بیمه صیادان گیلانی عنوان کرد:‌ با تمام تلاش‌های اداره کل شیلات گیلان و نمایندگان استان تاکنون نتوانسته‌ایم مشکل بیمه صیادان را با سازمان تأمین اجتماعی حل کنیم به طوری‌که این سازمان مهمترین علت عدم انجام این کار را نبود اعتبارات لازم اعلام می‌کند.

مدیرکل شیلات استان گیلان با بیان اینکه قرار بود 10 درصد بیمه صیادان توسط دولت پرداخت شود گفت:‌ در حال حاضر میزان پرداختی صیادان برای بیمه در حدود 27 درصد است اما تاکنون سازمان تأمین اجتماعی کشور نسبت به اجرای مصوبه دولت و کاهش 10 درصدی حق بیمه اقدامی نکرده است.

‌شعبانی وضعیت پرداخت مطالبات باقیمانده صیادان گیلانی را نیز برشمرد و خاطرنشان کرد:‌ مقداری از مطالبات صیادان گیلانی که از سال‌های دور باقی مانده بود در‌ نیمه نخست سال 96 پرداخت شد و در حال حاضر صیادان هیچ‌گونه طلبی بابت کارکرد خود از اداره کل شیلات استان گیلان ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست