نمایش مجسمه های رومی تازه کشف شده در رم

باستان‌شناسان اخیرا هفت مجسمه رومی در رم کشف کرده‌اند که برای اولین بار در یک نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

 

واقعیت این است که هرگاه در ایتالیا اقدام به کاوش کنید، خرابه‌های باستانی و گنجینه‌های مخفی از زیر زمین بیرون می‌زند. این موضوع برای منطقه لاتزیو، پایتخت رم نیز صدق می‌کند که زمانی مرکز دنیا به حساب می‌آمد. تابستان امسال نیز یکی از این گنجینه‌های مخفی برای اولین بار در یک نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

باستان‌شناسان در سال ۲۰۱۳، یک ویلای تقریبا سالم را در حوالی چامپینو در پایتخت رم پیدا کردند که متعلق به مسالا کوروینوس، از حامیان معروف هنر در همان روزهای آغازین امپراطوری روم بود. علاوه بر این ویلا، هفت مجسمه استثنایی نیز کشف شده که بعد از سال‌ها بازسازی، بالاخره به نمایش درآمده است.

 

 

نمایشگاهی تحت عنوان «و به من بگو نخواهی مرد، افسانه نایوبی» در حال حاضر در مجموعه باستان‌شناسی ویلا آدریانا در تریولی برپا است. این نمایشگاه روی هفت مجسمه کشف شده تمرکز دارد که پیکر نایوبی (Niobe)، شخصیتی از اسطوره‌های یونان و فرزندانش را نشان می‌دهند.

طبق این افسانه، ملکه نایوبی، هفت پسر و هفت دختر خود را نزد لاتو (مادر خدایان دوقلو آپولو و آرتمیس) می‌برد و او را به خاطر داشتن دو فرزند (در مقایسه با خودش که ۱۴ فرزند داشت) به باد تمسخر می‌گیرد. آپولو و آرتمیس نیز برای اینکه تکبر نایوبی را تلافی کنند، همه فرزندان او را به قتل می‌رسانند، نایوبی هم از شدت غم و غصه خود را به سنگ تبدیل می‌کند. این افسانه حتی در شعر متامورفوس اوید نیز آمده است که وقتی در ویلا کوروینوس اقامت داشت آن را سروده بود.

برگزاری این نمایشگاه علاوه بر اینکه یک ادای احترام به شخص اوید محسوب می‌شود، فرصتی برای کنکاش درباره اسطوره نایوبی فراهم کرده که طی دو هزار سال از طریق هنر بصری، ادبیات و موسیقی تکامل یافته است. علاوه بر این مجسمه‌ها، سرامیک‌هایی با اشکال قرمز رنگ، مجمسه‌های مرمری، کتیبه‌های عهد رنسانس و نقاشی‌های مدرن نیز در این نمایشگاه نشان داده می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست