برندگان مسابقه عکاس سفر سال 2018 نشنال جئوگرافی معرفی شدند

نشنال جئوگرافی، برندگان مسابقه‌ی جایزه بزرگ عکاس سفر ۲۰۱۸ را معرفی کرد.

منظره‌ای منحصربه‌فرد از یک بچه نهنگ کوهان‌دار موفق شد که جایزه‌ بزرگ معتبر مسابقه‌ی عکاس سفر سال ۲۰۱۸ نشنال جئوگرافی را برای خانم ریکو تاکاهاشی (Reiko Takahashi) به ارمغان بیاورد. این عکس جالب توجه و بسیار زیبا، دم نهنگی را نشان می‌دهد که در حال شنا در آب‌های ساحلی جزیره‌ی «کومیجیما» در ژاپن (Kumejima Islan) است.

تاکاهاشی، عکاسی باتجربه است که شغل دفتری خود را ترک کرد تا بتواند به علاقه‌ی خود، یعنی عکاسی زیر آب، روی بیاورد. او با هدف عکاسی از نهنگ‌های کوهان‌دار به این جزیره سفر کرد و عکسی که حاصل این سفر است، جایزه‌ی ۱۰٬۰۰۰ دلاری (۸۶۱۴ یورو) را برای او به همراه آورد. عکس وی از میان ۱۳۰۰۰ عکسی انتخاب شده است که از سرتاسر جهان برای شرکت در این مسابقه ارسال شده بودند.

تاکاهاشی می‌گوید که او در یک لحظه‌ی خاص موفق شد که این عکس را از نهنگی که در آب‌های ملایم ساحلی آرام گرفته بود، بگیرد:

واقعا نمی‌توانم باور کنم. برنده شدن در این جایزه رویای من بود. به آن افتخار می‌کنم و این جایزه، انگیزه‌ای برای عکاسی‌های آینده‌‌ی من خواهد بود.

مسابقه‌ی سالانه‌ی نشنال جئوگرافی، عکس‌های دو سال گذشته را در سه دسته بررسی می‌کند: طبیعت، انسان‌ها و شهرها. عکس تاکاهاشی، موفق به کسب جایزه‌ی بزرگ مسابقه شد و همچنین، به عنوان برترین عکس در دسته‌ی طبیعت انتخاب شد. هیرو کوراشینا (Hiro Kurashina) از ژاپن با عکسی به نام «یک روز بارانی دیگر در ناگاساکی، کیوشو» در دسته‌ی شهرها در جایگاه اول قرار گرفت؛ و عکس «فرهنگ چای» توسط توسط آلساندرا منیکونزی (Alessandra Meniconzi) از سوئیس نیز در دسته‌ی مردم به رتبه‌ی نخست دست یافت.

عکس کوراشینا از یک تراموای قدیمی در ناگاساکی و به صورت سیاه و سفید گرفته شده است. او می‌گوید که این صحنه‌ی خاموش و آرام که در تضاد با شهرهای شلوغ ژاپن مثل اوساکا است، توجه او را به خود جلب کرد. عکس منیکونزی در کوه‌های آلتای مغولستان غربی گرفته شده است که او به دنبال خانواده‌ای از شکارچی‌های عقاب بود که در حال کوچ از کمپ زمستانی خود به کمپ بهاره بودند.

 

رتبه برتر جایزه بزرگ؛ پری دریایی

 

 

ریکو تاکاهاسی می‌گوید:

من خوش شانس بودم که در اولین روز غواصی در نزدیکی جزیره‌ی کومیجیما با یک نهنگ کوهان‌دار و بچه‌اش روبه‌رو شدم. این بچه نهنگ بیشتر وقت‌ها نزدیک مادرش بود. در یک لحظه، او در فاصله‌ای نزدیک به ما، شروع به بالا و پایین پریدن و تکان دادن دمش کرد؛ رفتار او خیلی صمیمی و کنجکاو بود. بالاخره، مادر بچه نهنگ که مشغول تماشای توله‌اش بود، برای بردن او نزدیک شد و با هم از آنجا دور شدند. من عاشق بچه نهنگ و دم پر جنب‌وجوش، بزرگ و زیبای او شده بودم.

 

 

رتبه دوم در دسته‌ی طبیعت؛ برخاستن فلامینگوها

 

 

هائو جی می‌گوید:

در این عکس هزاران فلامینگو دیده می‌شوند که در حال برخاستن از دریاچه‌ی رنگارنگ ناترون در تانزانیا هستند. آن‌ها قبل از پرواز کردن باید کمی روی آب بدوند تا سرعت بگیرند و همین دویدن باعث می‌شود که پاهای بزرگ و قرمز رنگ آن‌ها امواجی از آب را روی سطح دریاچه ایجاد کند. وقتی که از هلی‌کوپتر به پایین نگاه می‌کردم، این خطوط موج‌دار مانند گیاهان آبزی غول پیکری دیده می‌شدند که در آب حرکت می‌کردند. این عکس از داخل یک هلی‌کوپتر گرفته شده است.

 

رتبه اول در دسته‌ی شهرها؛ یک روز بارانی دیگر در ناگاساکی، کیوشو

 

 

هیرو کوراشینا می‌گوید:

این عکس، نمایی از خیابان اصلی است که از داخل تراموایی در ناگاساکی در یک روز بارانی گرفته شده است. این تراموا، یک تراموای قدیمی اما بازسازی شده است که تجهیزات فروش بلیط مدرن روی آن نصب شده است. دیگر هیچ بلیط‌فروشی در آن حضور ندارد و راننده به تنهایی آن را هدایت می‌کند. بخشی از خیابان آرامی که از پنجره‌ی جلوی تراموا دیده می‌شد تا اندازه‌ای نظر من را به خود جلب کرد. این منظره‌، در تناقض کامل با مراکز شهری شلوغ ژاپن، مانند توکیو و اوساکا، بود. سواری در یک تراموای قدیمی در خیابانی بزرگ و نسبتا آرام تجربه‌ای خاطره‌انگیز در طی بازدید ما از شهر تاریخی ناگاساکی بود.

 

 

رتبه اول در دسته‌ی انسان‌ها؛ فرهنگ چای

 

 

آلساندرا منیکونزی می‌گوید:

سال‌های زیادی بود که من مجذوب روش باستانی مغول‌ها برای شکار عقاب‌های طلایی بودم. در اوایل سال ۲۰۱۸، یکی از خانواده‌های شکارچیان عقاب را در طول کوچ از کمپ زمستانی به کمپ بهاری دنبال می‌کردم. مغولستان، کشور پرجمعیتی است و ساکنانش از یک فرهنگ غنی و مهمان‌نواز بهره می‌برند. چای در فرهنگ قزاق‌ها یکی از ویژگی‌های مهم مهمان‌نوازی است. چای، فقط یک نوشیدنی نیست؛ بلکه ترکیبی از سنت، فرهنگ، آرامش، تشریفات و لذت است. دامل، که در این عکس لباسی خزدار و سنگین به تن کرده است، در حال نوشیدن یک فنجان چای است تا خود را از هوای سرد مغولستان غربی مصون نگه دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست