جاذبه های گردشگری تاریخی گیلان : لولمان

لولمان

لولمان

در استان زیبا و سرسبز گیلان دو منطقه به نام لولمان وجود دارد که یکی از آنها لولمان فومن و دیگری لولمان کوچصفهان است. در اینجا ما درباره لولمان دوم یعنی لولمان کوچصفهان صحبت میکنیم .

از شهر باران یعنی شهر زیبای رشت که به سمت شرق گیلان حرکت میکنیم به بخشها ، روستاها و شهرهای مختلفی بر میخوریم که هر کدام زیبائی خاص خود را دارد. حرکت ما از شهر رشت به طرف لولمان شروع میشود. در این بین ما از چندین روستا گذر میکنیم.  از جمله، می توان به آج بیشه ،بلسبنه ، لاله دشت، و گورابسر اشاره نمود.  تنها شهری که در این مسیر وجود دارد، شهر کوچصفهان است. شهری که به واسطه بازارهای محلی هفتگی که در روزهای یکشنبه و چهارشنبه در این شهر بر پا میشود دارای شهرت میباشد.  علاوه بر این، بازار بزرگ دام نیز از قدیم الایام در این منطقه وجود داشته است و هم اکنون نیز فعال میباشد . اگر قصد خرید و یا کمی استراحت دارید از مسیر داخل شهر گذر نمائید و در غیر اینصورت میتوانید از کمربندی شهر  ادامه مسیر دهید. بعد از کوچصفهان  ما به آخرین پلیس راه مسیر تهران به لاهیجان میرسیم. درست با فاصله کمی بعد از این پلیس راه تابلوی منطقه لولمان به چشممان میخورد. همان منطقه ای که مقصد ما بود .

لولمان قسمت ها و جاذبه های گردشگری گوناگونی دارد. از آن جمله میتوان به مرکز آن یعنی پیربست و مناطق دیگری مانند رشت اباد، رودبارکی، گرباسده، مبارک آباد، چلک نام برد . لولمان در مجاورت جاده اصلی قراردارد. بیشتر زمینهای لولمان جلگه ای و هموار است و خاک آن نیز مانند سایر نقاط جلگه ای گیلان بسیار حاصلخیز و اکثر آن نیز زیر کشت برنج میباشد. لولمان همچون  کوچصفهان دو بازار روز محلی دارد که در همان روزهای یکشنبه و چهارشنبه تشکیل می شود و انواع محصولات محلی و سایر کالاها عرضه میگردد . اگر در یکی از این روزها و در ساعات کاری بازار از این منطقه قصد عبور دارید، مراقب عابرینی باشید که در حال عبور و مرور از جاده هستند. هر چند به همت شورای شهر و بخشداری پل عابر پیاده نصب شده است، ولی این پل برای سالخوردگانی که قصد گذر از جاده را دارند مناسب نیست .

در این روزها حضور نیروهای انتظامی و پلیس راه در این منطقه چشمگیر است و تلاش می کنند تا با کنترل عبور و مرور از حوادث احتمالی بکاهند. اکنون که سرعت خود را کم کردید بهتر است در لولمان  به استراحت بپردازید و از جاذبه های گردشگری و تاریخی و طبیعی لولمان لذت ببرید. یکی از بزرگترین بازارهای برنج استان در لولمان قراردارد که انواع برنجهای مرغوب در آن عرضه می شود.

در منطقه گردشگری و طبیعی لولمان چند مسجد وجود دارد که میتوان به مسجد جامع، مسجد امام حسین (ع)، مسجد ابوالفضل (ع)، و مسجد امام سجاد (ع) اشاره نمود. برای دیدن یکی از جاذبه های تاریخی و زیارتی لولمان می توانید به بقعه متبرکه سید غریب، که در گویش محلی به غریب بقعه معروف است، سری بزنید .

در جاذبه های طبیعی لولمان منطقه ای وجود دارد که به (( لات )) معروف است. لات در گویش محلی به معنای ساحل رودخانه میباشد. این منطقه به واسطه گذر رود سپید رود دارای جذابیت و زیبائی خاصی است. هرچند که به دلیل بعضی از مشکلات از جمله عدم مدیریت صحیح و عدم تخصیص بودجه لازم این منطقه به صورت طبیعی رها گردیده ولی منطقه زیبائی است که در صورت رسیدگی صحیح میتواند به یکی از قطبهای گردشگری تبدیل گردد. همانطور که گفته شد رود زیبای سپید رود از این منطقه میگذرد و منطقه لولمان را از روستای چهارده جدا میکند. البته به همت شوراهای اسلامی این دو محل، پلی به نام پل الزهرا بر روی رود ایجاد گردیده که میتوان پس از گذر از این پل به ((چهارده)) و سپس جاده زیبائی رسید که به شهرستان آستانه اشرفیه منتهی میشود. برای رسیدن به اینجا باید از جاده اصلی خارج و به جاده قدیم وارد شوید و پس از طی مسافت کوتاهی به این منطقه و چشم انداز زیبای آن برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست