برگزاری جشنواره “دست آفریده‌های زنان” در رشت

جشنواره استانی غذا و صنایع دستی “دست آفریده‌های زنان گیلانی” در رشت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، دومین جشنواره استانی غذا و صنایع دستی “دست آفریده‌های زنان” به‌همت “جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان” و “جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان” با مشارکت شهرداری رشت در محل دفتر “جمعیت زنان و جوانان” در رشت برگزار شد.

در این نمایشگاه، دست آفریده‌های زنان هنرمند گیلانی که دوشادوش همسران خود مشغول کار و تلاش هستند، با انواع ترشی‌ها، غذاها و شیرینی‌های محلی گیلان، محصولات ارگانیک، صنایع چرم و نمد، ساک‌های پارچه‌ای، کیف و کفش دست دوز، تزئینات سفالی و انواع صنایع دستی ویژه گیلان به نمایش گذاشته شد.

آمیزه ای از رنگ و نقش و عشق در آثار زنان سرزمین گیل و دیلم که همچون نیاکان خویش به آفرینش و ثبت زیبایی می‌پردازند توجه هر بیننده‌ای را جلب می کند ضمن اینکه برخی از این زنان هنرمند از فروش این دست ساخته‌ها کسب روزی می‌کنند و روزگار می‌گذرانند.

بازدیدکنندگان نمایشگاه “دست آفریده‌های زنان” با دیدن آثار و خلاقیت‌های سرشار از ظرافت و دقت زنان گیلانی لب به تحسین می‌گشایند اما جای حضور مسئولان و متولیان امور زنان در این نمایشگاه خالی است تا از این پتانسیل موجود در زنان فرهیخته و هنرمند گیلانی در توسعه گردشگری پایدار بهره گیرند.

لبخند این زنان هنرمند در سنین مختلف از جوان تا سالمند، در کمال سادگی و صمیمیت نشان از جریان داشتن عشق و امید به زندگی در آنان دارد که با وجود همه مشکلات اقتصادی خود تلاش داشتند تا آثاری فاخر را به نمایش بگذارند.

اینجا رنگ زندگی را می‌توان در دست بافته‌های متنوع، چهل تکه دوزی، انواع نان‌ها و حلواهای سنتی گیلان و گلدان‌های ساخته شده از وسایل بازیافتی که حاصل تلاش بدون حمایت زنان توانمند سرزمین اساطیری گیلان است دید.

در چندین غرفه، هنرمندان گیلانی با ارائه ساک‌های پارچه‌ای در ترویج حفاظت از محیط زیست کوشیده‌اند و آموزش‌های حفظ محیط زیستی را از خانه‌ها و مدارس آغاز کردند تا فرهنگ عدم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در جامعه نهادینه شود.

یکی از زنان هنرمند گیلانی شرکت کننده در این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: من بافنده تخته فرش‌های ابریشمی هستم اما هیچ بازار و مکان فروش اختصاصی صنایع دستی برای من و دیگر هنرمندان در گیلان وجود ندارد تا آثار ما عرضه شود.

یکی از مسئولان برگزارکننده نمایشگاه نیز به خبرنگار تسنیم گفت: در اینجا دومین جشنواره استانی غذا و صنایع دستی “دست آفریده های زنان” برگزار شده که بیشترین هدف ما از برپایی آن تغییر الگوی مصرف و اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست است.

فاطمه اصغری با بیان اینکه از آثار و صنایع دستی بانوان استان گیلان استفاده شده است گفت: این نمایشگاه با اینکه حمایت خاصی از آن نشده و در یک خانه در شهر رشت برپا شده است نه در مراکز عمومی، با استقبال خوبی از سوی مردم روبهرو شد.

عضو جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان اظهار داشت: ما تاکنون هشت جشنواره داخلی در شهر رشت برگزار کردیم و این دومین جشنواره استانی است و انتظار می‌رود مسئولان به حوزه توانمندی‌های زنان گیلان توجه بیشتری کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر تعامل و حمایت بیشتری از سوی مسئولان در حوزه خوداشتغالی زنان صورت گیرد، فعالیت چشمگیری در زمینه صنایع دستی گیلان را شاهد خواهیم بود افزود: بانوان از شهرستان‌های رشت، ماسال، لاهیجان، رضوانشهر،شاندرمن و بخش پیربازار در این نمایشگاه شرکت کردند.

اصغری با بیان اینکه بانوان توانمند گیلانی انتظار دارند که چنین جشنواره‌هایی ادامه‌دار باشد و در فضای بهتر و بزرگتری برپا شود تا بازدیدکنندگان بیشتری بتوانند حضور یابند گفت: این نمایشگاه با 22غرفه با حضور 44نفر از زنان گیلانی هنرمند در رشت برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست