جاذبه های گردشگری تاریخی گیلان : رستم آباد

رستم‌آباد، یکی از شهرهای شهرستان رودبار در استان گیلان در کشور ایران است و در فاصلهٔ ۱۵ کیلومتری شمالِ شهر رودبار قرارگرفته است. رستم‌آباد جاذبه‌های گردشگری طبیعی با چشم اندازهای زیبا دارد. از جمله، جنگل زیبای سلانسر (سِلان‌سَر)، پارک جنگلیِ ماندابان (به مساحت 80 هکتار، شامل انواع درختان سوزنی‌برگِ سرو و کاج). رستم آباد گیلان از شمال به جاده  انزلی و رشت، از جنوب به سمت قزوین، و از غرب به فومن و استان زنجان منتهی میشود. رستم آباد گیلان 2 دهستان شمالی و جنوبی دارد که در حال حاضر 4 منطقه شمام، پشته، کلورز، و ماندآبان را شامل میشود.

در مورد وجه تسمیه رستم آباد گیلان برخی معتقد هستند که رستم دستان برای رسیدن به استان گیلان به این محل رسید ولی به دلیل شدت باد از ادامه مسیر منصرف شده است. به همین علت این منطقه رستم آباد نام گرفته است. برخی دیگر براین باورند این منطقه در آغاز به علت وزش باد، رستن باد نام داشته و به مرور زمان نام این محل به رستم آباد تغییر کرده است. رستم آباد در منطقه ی نیمه کوهستانی قرار گرفته و دارای آب و هوای معتدل – مرطوب است و در مقاطعی از فصل زمستان، وزش بادهای شدید محلی را شاهد هستیم.

 از جاده قدیم قزوین به رشت و آزادراه قزوین به رشت یا خط راه آهن قزوین -رشت [ در دست احداث ] دسترسی به رستم آباد امکانپذیر می باشد.

 

 

محوطه باستانی گنج پر

محوطهٔ باستانی گنجِ پر در رستم‌آباد (گیلان) شهرستان رودبار، روستای کلورز واقع شده و در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۵۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این مکان باستانی در سال ۱۳۸۱ توسط فریدون بیگلری از بخش پارینه سنگی موزه ملی ایران شناسایی و مورد مطالعه قرارگرفت. در بررسی این مکان تعدادی ابزار سنگی مربوط به فرهنگ آشولی کشف شد که از سنگ آذرین، سنگ آهک و سنگ ماسه ساخته شده‌اند. ابزارهای کشف شده شامل تبر دستی، ساطور و تراشه ابزار است. احتمالاً سازنده این ابزارها انسان راست قامت است که در حدود ۲۵۰ هزار سال پیش منقرض شده‌است. ساکنان این مکان در نزدیکی رودخانه سفیدرود مستقر بوده و از سنگ‌های موجود در کناره رودخانه برای ساخت ابزار استفاده کرده‌اند.

گنج پر یکی از کهن‌ترین سکونتگاه‌های شناسایی شده انسان در ایران است و احتمالاً بیش از ۳۰۰ هزار سال قدمت دارد.

لایه‌نگاری این تپه باستانی حاکی از وجود لایه‌های معماری است که از عصر آهن (۳۲۰۰ سال پیش) تا دورهٔ اشکانیان تداوم داشته است.

 

 

روستای کلورز

کلورز

کلورز، یکی از روستاهای رستم‌آباد (گیلان) و نام یکی از محلات شهر رستم‌آباد است و در بخش مرکزی شهرستان رودبار قرار دارد. این روستا در دهستان رستم‌آباد جنوبی قرار دارد و تا پیش از وقوع زلزلهٔ ویرانگر سال ۱۳۶۹ جمعیت قابل توجهی در آن سکونت داشت. اما پس از این واقعه و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن به ۸۶ نفر (۲۴ خانوار) کاهش یافت.

این منطقه از دیرباز، جایگاهی مهم در تاریخ ایران و گیلان داشته است. تپهٔ باستانی گنج پر (گنجِپَر) در محلّهٔ جلالیه در سمت شمالی جادهٔ کلورز  قرار دارد. طبق برآوردهای صورت گرفته توسط باستان‌شناسان، سابقهٔ سکونت آدمی در تپهٔ «گنجِپَر»، به حدود ۳۰۰ هزار سال می‌رسد. گنج پر، محوطه‌ای منحصر به فرد در استان گیلان است؛ زیرا کاوش‌های باستان‌شناسی در تپهٔ باستانی کلورز نشان می‌دهد که اقوام ساکن در این منطقه، با استفاده از خشت، سنگ و آجر، قلعه و عمارات بزرگی پدیدآورده بودند. پیش از این تصور می‌شد که اقوام ساکن در نواحی شمالی کشور به ویژه در گیلان، به علّت کوچ‌رو بودن، فاقد خانه‌های مسکونی بودند و یا اگر خانه‌هایی نیز در مناطق شمالی کشور ساخته شده است، چوبی بوده و به همین علت، امروزه اثری از آن وجود ندارد.

محوطه باستانی کلورز را علی حاکمی کاوش کرده بود که کتاب کاوش‌های باستان‌شناسی رودبار گیلان، ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۷ هجری خورشیدی مربوط به کاوش‌های علی حاکمی در منطقه رودبار گیلان است که پس از ۵۰ سال به کوشش شاهین آریامنش منتشر شده است. در این کاوش ها افزون بر سفالینه، خنجر، شمشیر، پیکرک انسان و حیوان، اشیاء زرین و سیمین به دست آمد که نمونه آن گردنبندی با نشان چلیپای شکسته است. همچنین دو جام از این محوطه به دست آمده است که یکی از آنها زرین است و دیگری ترکیبی از زر و مفرغ (برنز) است.

در قرون اخیر نیز به علت وجود بازارچه‌های مهم و عبور راه ارتباطیِ گیلان و فلات مرکزی ایران از این منطقه، کلورز توانسته است جایگاه ویژه خود را حفظ نماید.

منطقهٔ توریستی سلانسر در سمت شمال‌غربیِ کلورز قرار دارد و بهترین راه دسترسی به آن از طریق جادهٔ کلورز می‌باشد.

کلورز در فاصله 2 کیلومتری شهر رستم آباد و 50 کیلومتری شهر رشت و در مسیر رستم اباد به سلانسر واقع شده است.

 

 

تپه جلالیه

برای این که از تپه باستانی جلالیه دیدن کنیم ، باید به دهستان رستم آباد جنوبی برویم. این تپه در روستای جلالیه واقع شده که کهن ترین محوطه مسکونی رستم آباد است. اطراف آن را باغ های زیتون و انار احاطه کرده است .  تپه جلالیه 26 متر از سطح زمین های اطراف، بالاتر است.  روی سطح فلاتی شکل تپه، سازه معماری مسکونی وجود داشت که براثر زلزله سال1369 ویران شده است .. سال 1380 هیئت مشترک ایران و ژاپن، این تپه را بررسی کردند و در سال 1381 بر اساس گمانه زنی در آن جا 3 لایه فرهنگی تشخیص دادند.. تپه ی جلالیه بقایای معماری دوره اشکانی و ساسانی را در خودش جا داده و آثاری از عصر آهن هم در آن پیدا می شود..

تپه جلالیه در روستای کلورز در مسير رستم آباد به سلانسر و در کيلومتر اول قرار دارد . اين تپه 3/1 کيلومتر با پارک شادي فاصله دارد. پاي تپه کلورز (جلاليه) گچ پر مي باشد مربوط به دوره پارينه سنگي مي باشد. دور تپه جلاليه آثار 1500 سال پيش پيدا شده ، اين تپه از سال 1354 تا 56 توسط ايرانيان حفاري و هم اکنون توسط ژاپني ها حفاري مي شود. در بالاي تپه در ارتفاع 270 متري در حال حفاری مي باشند و در اين حفاری به ساختمانی با معماری جالب دست يافته اند که بنا به حدس متخصصان قدمت ساختمان به 2500 سال پيش مي رسد، به گفته کارشناسان ، در گيلان بنایی دارای معماری وجود نداشته است ولی اين بنا دارای معماری مي باشد. همچنين اين بنا ممکن است چندين طبقه باشد که فعلاً طبقه بالايي آن مشخص شده است.

 

برخی دیگر از جاذبه های گردشگری تاریخی رستم آباد عبارتند از : تپه باستانی کوله کش ، تپه کوله هزار خال اربناو ، محوطه تاریخی عروفین، محوطه خرپین ، محوطه سینه خانی ، محوطه نظرگارو ، محوطه چریه و بقایایی از قلعه لشگرگاه  که اطلاعات دقیقی از مسیر دسترسی آنها در دسترس نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست