همایش ملی چای و دمنوش‌های گیاهی در لاهیجان برگزار می‌شود

رئیس پژوهشکده چای کشور گفت: همایش ملی چای و دمنوش‌های گیاهی ۱۱ و ۱۲ بهمن‌ماه امسال با همکاری انجمن علمی گیاهان دارویی کشور در شهر لاهیجان برگزار می‌شود.

رضا آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: همایش ملی چای و دمنوش‌های گیاهی با شعار” اقتصاد مقاومتی، سلامت و امنیت غذایی”، 11 و 12 بهمن‌ماه توسط پژوهشکده چای کشور با همکاری انجمن علمی گیاهان دارویی کشور در لاهیجان برگزار می‌شود.

رئیس پژوهشکده چای کشور تصریح کرد: تلاش ما در پژوهشکده چای این است که با کمک و مساعدت همه سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، ادارات، ارگان‌ها و نهادهای منطقه، این همایش را در سطح بسیار گسترده در لاهیجان به‌عنوان قطب چای ایران برگزار کنیم.

وی دستیابی به چای ایرانی سالم و ارگانیک، ایجاد منابع نوین اقتصادی درآمدی و پیدا کردن سهم آن در بازارهای داخلی و جهانی را از رسالت‌های پژوهشکده چای دانست و گفت: کیفیت منحصر به‌فرد چای ایران مغلوب تبلیغات کاذب چای‌های نامطلوب حاوی رنگ و اسانس‌های مصنوعی شده است.

دبیر اجرایی همایش ملی چای و دمنوش‌های گیاهی با اشاره به محورها و زیرمحورهای این همایش افزود: علوم پایه،کشاورزی و منابع طبیعی، بهداشت و سلامت، صنعت و تجارت و مسائل فرهنگی و اجتماعی مرتبط از محورهای اصلی همایش ملی چای و دمنوش‌های گیاهی است.

رئیس پژوهشکده چای کشور گفت: سازمان چای کشور، صندوق حمایت از توسعه صنعت چای، دانشگاه گیلان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان، پارک علم و فناوری گیلان و بنیاد نخبگان گیلان، مشارکت‌کنندگان در این همایش هستند.

دبیر اجرایی همایش ملی چای و دمنوش‌های گیاهی درباره اهداف اصلی برگزاری این همایش خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی علمی و ترویج دستاوردهای نوین تحقیقاتی در حوزه چای و دمنوش‌های گیاهی از اهداف اصلی برگزاری این همایش است.

آزادی، چای ایرانی را به‌عنوان دومین نوشیدنی ارزشمند پس از آب و دمنوش‌ها و فرآورده‌های گیاهی دانست و گفت: در حال حاضر حدود 150 نفر در همایش ثبت‌نام کرده‌اند و تعداد کثیری مقاله علمی به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

دبیر اجرایی همایش ملی چای و دمنوش‌های گیاهی بیان کرد: تعداد نهایی مقالات پس از انجام داوری در کمیته علمی همایش، مشخص می‌شود که آخرین تاریخ ارسال مقالات 10 دی‌ماه تعیین شده و تاریخ برگزاری همایش 11 و 12 بهمن‌ماه 96 است.

وی گفت: 5 کارگاه آموزشی با عناوین آزمون حسی چای، استانداردهای دمنوش‌های گیاهی، فناوری‌های نوین در بسته‌بندی مواد غذایی، روش‌های استخراج مواد مؤثره و اسانس از گیاهان دارویی و تهیه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی گیاهی نیز در راستای این همایش برگزار می‌شود.

آزادی با بیان اینکه این همایش فرصتی برای معرفی چای ایرانی است افزود: شناساندن اثرات مختلف دمنوش‌های گیاهی و چای می‌تواند در اقتصاد و معیشت کشاورزان و چایکاران بسیار مؤثر واقع شود و انگیزه‌ای برای تولید گیاهان دارویی ایجاد کند.

رئیس پژوهشکده چای کشور اظهار داشت: این همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با کد اختصاصی 90403-96170 و در پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) نمایه شده است.

آزادی بیان کرد: 22 غرفه نمایشگاهی برای عرضه محصولات و فعالیت‌های تولیدکنندگان در نظر گرفته شده که شرایط واگذاری آن‌ها در وب‌سایت همایش درج شده و متقاضیان می‌توانند در صورت تمایل با دبیرخانه همایش هماهنگی‌های لازم را به‌عمل‌آورند.

وی با بیان اینکه پژوهشکده چای در زمینه بحران آب با انجام پروژه‌های آبیاری همواره پیش‌قدم بوده خاطر نشان کرد: مدیریت مصرف آب و خشکسالی یکی از محورهای این همایش است و برپایی این‌چنین همایش‌هایی برای حل بحران کم‌آبی ضروری است.

دبیر اجرایی همایش ملی چای و دمنوش‌های گیاهی اظهار داشت: اقلیم و موقعیت اراضی چایکاری استان گیلان جنبه‌های جذب سرمایه‌گذاران را برای پرداختن به کشت و صنعت چای و دمنوش‌های گیاهی فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست