به احترام زمین

به احترام زمین، زبان اعضای سازمانهای مردم‌نهاد (سَمَن) عاشق طبیعت این سرزمین پهناور است تا از تلاشهایشان درباره حفظ محیط‌ زیست بگویند. ستون “به احترام زمین” آماده دریافت تلاشها و فعالیتهای زیست‌ محیطی شما هموطنان سبزاندیشمان است که سعی می‌کنید با عشق و نیروی جوانی به یاری محیط‌ زیست کشورمان (که روزگار بدحالی را سپری می‌کند)، بشتابید.

دوستداران و فعالان محیط‌زیست در هفته پایانی خردادماه هم بیکار ننشسته و چون هفته‌ های گذشته به یاری طبیعت بدحال کشورمان شتافتند و گزارش این تلاش و فعالیت‌های سبز را به اطلاع‌رسانه حامی خود؛ جام‌جم رساندند. نتیجه تلاش یک هفته‌ای آنان را بخوانید:

تنگ دلخان؛ اولین بار بدون زباله!

در هفته‌ای که گذشت «پاکسازان طبیعت فارس» صدو شصت و چهارمین برنامه خود را در «تنگ دَلخان» برگزار کردند. تنگ دلخان یکی از روستاهای بکر و زیبای استان فارس است و این‌ بار برخلاف گذشته طبیعت دوستان تقریبا دست خالی برگشتند؛ برای اولین‌ بار در این جاذبه گردشگری فارس زباله‌ ای پیدا نشد!

اعضای تشکل چاغداش یاشیل هم با همکاری اداره منابع طبیعی فیروزآباد نهال‌ های زریین منطقه خود را آبیاری کردند. زریین از گونه‌ های کمیاب و دیرسال است که عمر گونه‌ های آن در فیروزآباد به بیش از هزار سال می‌رسد. این گروه مردمی تلاش می‌کنند با کاشت و نگهداری نهال‌ های زریین و بنای «باغ ـ موزه زربین» در فیروزآباد، این گونه گیاهی را به مردم معرفی کنند. در اسفندماه هم اعضای تشکل چاغداش 200 اصله نهال زریین در تنگ خرقه فیروزآباد کاشته بودند.

یک روز با سالمندان بهبهان در روز جهانی گل و گیاه

همزمانی عید سعید فطر و روز جهانی گل وگیاه فرصت خوبی بود تا گروه رفتگران طبیعت بهبهان صد و سومین برنامه خود را در سرای سالمندان آل‌ یاسین و با اهدای گل به پدربزرگ‌ ها و مادربزرگ‌ های این مرکز برگزار کنند.

دیوار سبز مشهدی‌ها در هفته محیط‌زیست

«انجمـن همیـاران محیط‌زیست و حیوانـات مشـــهد»، در هفتـه محیط‌زیست برای اولین بار طرح بزرگی را به نام «دیوار سبز ما» در روستای «گرجی سفلا» در استان خراسان رضوی اجرا کردند. هدف این طرح، ترویج فرهنگ صحیح استفاده از زباله‌ها با کمک دهیاری و اهالی روستا است و بزودی قرار است این طرح در دیگر روستاها هم اجرا شود. انداختن سفره افطاری – به رسم هرساله- از دیگر برنامه‌های این گروه بود که با هدف فرهنگسازی برای استفاده از محصولات ارگانیک و نه گفتن به ظروف یکبار مصرف در روستای گرجی سفلا انجام شد.

از مهار آتش‌سوزی جنگل‌های لاهیجان تا کارگاهی درباره بیابان‌زایی

در گیلان هم اعضای «کارگروه فرهنگی تورنگ بوم‌بانان گیلان» مسیر ایستگاه اول تله کابین تا تاج خروس را پاکسازی کردند. شعار آنها «جمعه‌ها با محیط‌زیست» بود. آنها بعد از پایان کارشان، آتش سوزی اطراف تاج خروس را هم مهار کردند. در لاهیجان، به مناسبت هفته محیط‌ زیست ساحل سحرخیز‌محله با همت اداره محیط‌ زیست شهرستان و بخشداری رودبنه و البته با کمک سازمان مردم نهاد بوم بانان گیلان پاکسازی شد. همچنین به مناسبت روز جهانی بیابان زدایی، کارگاه «پیامدهای گرمایش جهانی و بیابان‌زایی» توسط انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان در لاهیجان برگزارشد. کمی آن سوتر یعنی در رحیم آباد رودسر هم اولین نمایشگاه دستاوردهای سمن‌های شهر رحیم‌آباد به همت موسسه محیط‌زیست آسمانرود و همکاری موسسات افتتاح شد. هزینه اجناس قابل فروش در این غرفه‌ها به نیازمندان اهدا می‌شود.

صعود کوهنوردان اصفهانی به کوه گنبد باز

گروه کوهنوردی صبا بادرود اصفهان به مناسبت عید سعید فطر به کوه گنبد باز صعود کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست