اتهام نماینده لاهیجان به پژوهشکده چای درباره فروش چای غیرارگانیک

پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین: هفته گذشته ذبیح الله نیکفر نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل مدعی شد که پژوهشکده چای کشور چای غیرارگانیک را به‌ جای چای ارگانیک به مردم عرضه کرده است و البته یکی از فعالان صنعت چای این ادعا را سیاسی خواند و خواستار دقت نظر نماینده مجلس در اظهارنظر درباره صنعت چای شد.

خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین ادعای آقای نیکفر را بررسی کرده و به اطلاعاتی دست یافته است که آنها را در چند گزارش با هدف آگاهی فعالان صنعت چای کشور و همچنین دستگاه‎های نظارتی و رسانه‌های عمومی‌منتشر می‌کند.

لازم به ذکر است که پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین بدون هیچگونه جانبداری از طرفین و تنها برپایه رسالت اطلاع رسانی و باور به حق مردم برای دانستن، پیگیر این پرونده است و گزارش‌های مربوط به آن را منتشر می‌کند.

ادعای نماینده لاهیجان چیست؟

خلاصه ادعای آقای نیکفر عبارت است از این که پژوهشکده چای با یک برند معروف قرار دادی امضاء کرده است تا از ۳۵ هکتار باغ چای که در اختیار دارد به این برند چای ارگانیک بفروشد اما به علت عدم توفیق در برنامه‌های تعیین‌شده یا هر علت دیگری،‌ پژوهشکده چای از بازار چای غیرارگانیک خریداری کرده‎ و آن را به جای چای ارگانیک، آن هم با دو برابر قیمت عرضه کرده است.

پژوهشکده چای وابسته به کجاست؟

پژوهشکده چای زیر نظر موسسه تحقیقات علوم باغبانی فعالیت می‌کند که خودش وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است و از تجمیع موسسات تک‌محصولی پسته، خرما و میوه‌های گرمسیری، مرکبات، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی، مرکز تحقیقات چای، بخش تحقیقات باغبانی و بخش تحقیقات سبزی و صیفی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ایجاد شده است. موسسه تحقیقات علوم باغبانی فعالیت خودش را به طور غیر رسمی‌از سال ۱۳۹۳ و به طور رسمی‌از سال ۱۳۹۵ آغاز کرده است و ریاست آن را دکتر داراب حسنی بر عهده دارد.

پژوهشکده چای یکی از هفت پژوهشکده تابعه موسسه تحقیقات علوم باغبانی است که پیشتر با عنوان مرکز تحقیقات چای کشور فعال بود و با اخذ مجوز از وزارت علوم و وزارت جهاد و کشاورزی در سال ۱۳۹۵ به پژوهشکده چای تغییر نام یافت. ریاست این مجموعه از بدو تاسیس تاکنون بر عهده دکتر رضا آزادی گنبد است.

قرار داد پژوهشکده چای به روایت رییس آن

دکتر آزادی گنبد، رییس پژوهشکده چای در نشست خبری که اواخر آذرماه سال ۱۳۹۶ و به مناسبت هفته پژوهش با اصحاب رسانه داشتند به جزییاتی درباره قرار داد مورد اشاره نماینده لاهیجان و سیاهکل اشاره کرده است.

«پژوهشکده چای پس از شناسایی وضعیت موجود شامل تولید و نیروی انسانی، بررسی و تحلیل راهکارها و راه حل‌های پیش رو بر اساس پتانسیل‌های موحود و با استفاده از نتایج و دستاوردهای حاصل از حداقل ۲۳ عنوان پروژه تحقیقاتی خاتمه یافته که برگرفته از سال‌ها تجربه اعضای هیات علمی‌و محققان پژوهشکده چای در زمینه‌های مختلف کشت و صنعت چای است، نسبت به تدوین دانش فنی تولید چای ارگانیک همت گمارده و پس از انجام کلیه مراحل قانونی، طی یک تفاهم نامه و قرارداد با بخش خصوصی اقدام به انتقال و تجاری سازی ابن دانش فنی بر اساسی وظایف حاکمیتی و برگرفته از سیاست‌های کلان سازمان تحقیفات، آموزش و ترویج کشاورزی کرده است. تفاهم نامه دانش فنی موصوف در هفته پژوهش سال ۱۳۹۴، به عنوان یکی از هشت دستاورد فناورانه منتج به عقد قرارداد منتخب سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و قرارداد آن به عنوان یکی از ۱۵ قرارداد منتخب در فن بازار جمهوری اسلامی‌ایران همان سال به امضاء رسیده است. پس از انعقاد قرارداد، این دانش فنی موفق به کسب گواهی چای ارگانیک در دو بخش باغ و فرآوری چای از یکی از معتبرترین سازمان‌های تاییدکننده محصولات ارگانیک در اروپا شده است و در نهایت محصول حاصل از پیمان مشارکت این دانش فنی با بخش خصوصی با تاییدیه معتبر، در فن بازار جمهوری اسلامی‌ایران در سال ۱۳۹۵ به عنوان یکی از ۴۰ دستاورد منتخب کشوری رونمایی شد.»

مجوز صادارت چای مورد ادعا به اروپا؟

دکتر آزادی گنبد در اولین همایش ملی چای و دم‌نوش‌های گیاهی که توسط پژوهشکده چای کشور و انجمن علمی‌گیاهان دارویی ایران در سالن همایش‌های این پژوهشکده در لاهیجان برگزار شد، عنوان کرده بود: «تولید چای ارگانیک یکی از دستاوردهای این پژوهشکده است که گامی‌رو به جلو برای امنیت غذایی محسوب می‌شود و مجوز صادرات آن به اتحادیه اروپا نیز اخذ شده و تفاهمنامه‌ای با بخش خصوصی در زمینه تجاری سازی آن منعقد شده است.»

شرکت طرف قرار داد پژوهشکده چای

طرف قرارداد پژوهشکده چای که قرار بوده است چای ارگانیک را از این مجموعه دریافت کند، شرکت(ت) است که فعالیت خودش را از سال ۸۱ در لاهیجان آغاز کرده و صاحب برند معروف(ر) در بازار چای کشور است. این شرکت در حوزه صادرات با کشورهای روسیه، استرالیا، جمهوری چک، ترکیه، امارات،کویت، عراق، ازبکستان ، تاجیکستان، ترکمنستان و افغانستان ارتباط دارد و چندین بار هم به عنوان صادرکننده نمونه استان گیلان انتخاب شده است.این شرکت همچنین در سال ۱۳۹۴ از وزیر بهداشت نشان ایمنی و سلامت را برای بعضی از محصولات خود دریافت کرده است و در حوزه چای سبز یکی از پیشگامان صنعت چای ایران به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست