همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر در استان گیلان برگزار می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان:

همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر در استان گیلان برگزار می‌شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: پنجمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر به‌ مدت دو روز برای نخستین بار در استان گیلان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، علیرضا شعبان‌نژاد ظهر امروز در پنجمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر با اشاره به اینکه استان گیلان بالغ بر 430 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد اظهار داشت: حوزه مطرح همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران، حوزه اراضی شالیزاری است که آب زیادی را مصرف می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان یکی از منابع مصرفی آب حوزه کشاورزی را آب باران عنوان کرد و با تاکید بر اینکه بالغ بر 95 درصد آب‌های موجود در استان آب‌های سطحی است گفت: در گذشته گیلان بالغ بر 11 هزار هکتار استخر و آب‌بندان داشت که بعد از احداث سد سپیدرود این میزان به 8 هزار و 353 هکتار کاهش یافت.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه استان گیلان 2 هزار و 160 پهنه آبی دارد و این پهنه‌ها به‌طور میانگین بالغ بر 4 هکتار مساحت دارند خاطرنشان کرد: بیش از 95 درصد پهنه‌های آبی در داخل مزارع استان وجود دارد.

وی با اشاره به پنجمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران در گیلان و با تاکید بر اینکه ارتقای سطح نگهداری آب‌پهنه‌های آبی و جلوگیری از تبخیر و تحرک زیاد سطوح آبی در کشور به شیوه علمی از اهداف همایش مذکور است افزود: میزان آبی که از بارش باران در گیلان می‌توان در حوزه کشاورزی در فصل زراعی استفاده کرد 160 میلی‌متر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان میزان بارش سالیانه باران در گیلان را بیش از هزار و 100 میلی‌متر دانست و گفت: تنها 160 میلی‌متر از این بارش در گیلان در فصل زراعی و مابقی خارج از فصل زراعی صورت می‌گیرد.

شعبان‌نژاد تنها سد فعال حوزه کشاورزی گیلان را سد سپیدرود نام برد و افزود: در گذشته سد سپیدرود بیش از 2 میلیارد متر معکب ظرفیت آبی داشت اما امروزه به‌دلیل توسعه شهرنشینی آورد آبی سد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه این سد می‌تواند حداکثر یک میلیارد و 50 میلیون متر مکعب ذخیره آبی داشته باشد تاکید کرد: با توجه به اینکه تداوم در کار کشاورزی یک ضرورت است باید بتوانیم از بارش‌ها در گیلان که یک بارش بی‌نظیر است در راستای تداوم کار کشاورزی استفاده کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر در گیلان را پنجمین همایش سراسری در کشور عنوان کرد و افزود: استان گیلان برای نخستین بار به مدت دو روز میزبان برگزاری این همایش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست