صنعت گردشگری بدون برنامه‌ریزی منفعتی برای استان گیلان ندارد

رئیس انجمن علمی جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران گفت: صنعت گردشگری بدون برنامه‌ریزی و خلاقیت هیچ منفعتی برای استان گیلان به‌دنبال ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، حسن افراخته ظهر امروز در سی و چهارمین نشست ماهیانه توسعه با موضوع “پیش نیازهای فعالیت‌های مولد با تاکید بر شرایط استان گیلان” در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان اظهار داشت: توسعه در هر منطقه‌ای نیازمند خلاقیت و نوآوری است.

رئیس انجمن علمی جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران خاطرنشان کرد: مطالعات وضعیت اقتصادی و توسعه‌ روستایی استان گیلان نشانگر آن است که با وجود کوشش‌ها و سرمایه‌گذاری ویژه اتفاقات مطلوبی در توسعه روستایی گیلان رخ نداده است.

افراخته تسلط شیوه تولید سنتی، بهره‌وری پایین، تخریب محیط زیست، فقدان بخش خدمات مولد، ضعف و فقدان فعالیت صنعتی مدرن و بیکاری را از معضلات مناطق روستایی گیلان عنوان کرد و گفت: در طول انقلاب تلاش‌های گسترده‌ای در گیلان صورت گرفته اما نتیجه مطلوبی حاصل نشده است.

وی با اشاره به اینکه در ماده 27 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، دولت موظف به شناسایی ظرفیت‌های موجود در مناطق مختلف به‌منظور ارتقای توسعه است و این اقدامات از سوی کارشناسان صورت می‌گیرد افزود: متاسفانه در اغلب مناطق کشور این کارشناسان، بومی نیستند.

افراخته با بیان اینکه بومی نبودن این کارشناسان موجب عدم شناخت و اطلاعات کامل آنها از مناطق مورد نظر می‌شود بیان کرد: باغات چای استان گیلان از 30 هکتار به زیر 19 هکتار کاهش یافته در شرایطی که 70 درصد چای مصرفی کشور وارد می‌شود.

رئیس انجمن علمی جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران با تاکید بر اینکه باغات توت به منظور پرورش کرم ابریشم در گذشته تمامی سطوح غیر آبخور گیلان را پوشانده بود امروز نابود شده است گفت: کاربری‌های کشت برنج در گیلان به سرعت رو به سوی کاربری‌های تجاری و مسکونی پیش می‌رود.

وی با اشاره به اینکه ریشه‌یابی و دلایل نابودی صنایع بزرگ کشاورزی گیلان نیازمند فعالیت کارشناسانه در این حوزه است تصریح کرد: نبود امنیت تنها به‌معنای بروز جنگ‌های سرد نیست بلکه زمانی که افراد به آموزش‌های با کیفیت دسترسی ندارد از امنیت برخودار نیست.

افروخته با بیان اینکه فقر موجب می‌شود تا افراد در جامعه به آموزش‌های بی‌کیفیت دست پیدا کنند گفت: در ایران اسلامی سوداگران و نظریه‌پردازان نولیبرال، نظام تصمیم‌گیری کشور را برای اختصاص منابع به اشتباه می‌اندازند و توان تاب‌آوری را کاهش می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه برخی از دولتی‌ها در جامعه امروز همواره از خصوصی‌سازی و حمایت از این حوزه سخن می‌گویند اما در طول عمر انقلاب لحظه‌ای از حوزه دولتی خارج نشدند اظهار داشت: این افراد موجب ایجاد تفکر فردگرایی در جامعه شده‌اند.

افروخته با اشاره به اینکه واسطه‌گری در تمامی طول تاریخ همواره مانعی بزرگ برای تولید بود خاطرنشان کرد: ایران اسلامی به‌واسطه گستردگی سودآوری تجارت پول و مبارزه انفعالی با فساد نمی‌تواند فعالیت تولیدی پویایی داشته باشد.

رئیس انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ایران با بیان اینکه با افزایش تورم بهای اجاره مسکن در شهر‌های بزرگ کشور 71 برابر، قیمت خرید مسکن 96 برابر و نرخ خرید زمین 117 برابر شده است تاکید کرد: حمایت از مصرف‌کننده در جامعه امروز از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست.

افروخته با تاکید بر اینکه دانستن تکالیف مردم باید در جامعه کنونی به‌آنها آموزش داده شود و افراد با این آموزش به حقوق خود آگاه می‌شوند گفت: حمایت از حقوق مصرف‌کننده آسیب رساندن به تولیدکننده نیست و این عامل موجب تقویت کیفیت محصولات و ذخیره دانش در تولیدکننده می‌شود.

رئیس انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ایران با اشاره به اینکه خسارت زدن به سرمایه‌های اجتماعی هزاران بار مخرب‌تر از جنگ‌های سخت است افزود: منشاء مشکلات کنونی جامعه امروز ناشی از رژیم منحوس پهلوی است زیرا زیرساخت‌های کشور از سوی این رژیم نابود شد.

افروخته با بیان اینکه صنعت نوغان بهترین مکمل درآمدی برای کشاورزان در پایان فصل زراعی در گذشته بود و این صنعت امروز رو به فراموشی است خاطرنشان کرد: اقتصاد در دنیای امروز متشکل از جامعه و سیاست است و مقوله تولید باید از یک پشتوانه قوی برخوردار باشد.

وی با تاکید بر به اینکه صنعت گردشگری بدون برنامه‌ریزی و خلاقیت هیچ منفعتی را برای استان گیلان به دنبال ندارد اظهار داشت: تولیدات مدرن و دولت توسعه‌گرا تنها راه چاره حل مشکلات کشور است و جامعه باید از دولت در حوزه‌های مختلف مطالبه‌گری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست