مجتمع‌‌های باغ کارخانه چای در ایران راه‌اندازی می‌شود

رئیس ایستگاه تحقیقاتی چای فشالم با تاکید بر اینکه برگ چای باید کمتر از یک ساعت بعد از برداشت به کارخانه منتقل شود گفت: بسیاری از کشورهای چای‌خیز دارای مجتمع‌های “باغ کارخانه” هستند که پروژه آن تا سال دیگر در ایران نیز انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، بهروز علی‌نقی‌پور در جلسه آموزش مکان‌یابی، اصول داشت و برداشت چای در سالن سرمایه‌گذاری اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی گیلان در رشت اظهار داشت: دمای مطلوب برای تولید چای بین 18 تا 25 درجه است.

رئیس ایستگاه‌ تحقیقاتی چای فشالم با تاکید بر لزوم بررسی زمین‌های کشت چای قبل از کاشت این محصول عنوان داشت: قبل از کاشت چای باید زمین را از نظر میزان شوری و میزان PH بررسی کنیم.

علی‌نقی‌پور با بیان اینکه باید میزان نفوذپذیری خاک زمین را قبل از کشت چای مورد بررسی قرار داد خاطرنشان کرد: کاشت چای در جهت شیب زمین کشاورزی اقدام نادرستی است که امروز در کشور ما در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر امکان تغییر جهت کاشت چای پس از انجام عملیات “کف‌بری” وجود دارد تصریح کرد: برای اینکه نهال چای به سوددهی برسد باید 9 بار هرس شود.

رئیس ایستگاه‌ تحقیقاتی چای فشالم ماه‌های دی و بهمن را بهترین زمان برای هرس باغ‌های چای دانست و ابراز داشت: انجام عملیات خاک‌ورزی برای ایجاد تهویه در خاک بسیار مهم است که به دلیل هزینه‌های بالا به ندرت در ایران انجام می‌شود.

علی‌نقی‌پور با بیان اینکه بهترین برگ چای برگی است که در کمترین زمان ممکن به کارخانه منتقل شود اظهار داشت: معمولا بخشی از کیفیت برگ چای در هنگام انتقال به کارخانه کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 18 تا 20 هزار هکتار باغ چای فعال در کشور وجود دارد خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزینه تولید هر کیلو برگ چای در ایران بین هزار تا هزار و 200 تومان است.

رئیس ایستگاه‌ تحقیقاتی چای فشالم با اعلام اینکه استفاده از بذر چای می‌تواند سوددهی تولید چای را افزایش دهد تصریح کرد: در حال حاضر در کشور چین از بذر چای برای تولید روغن استفاده می‌شود اما ما از بذر چای موجود در کشورمان هیچ استفاده‌ای نمی‌کنیم.

علی‌نقی‌پور با بیان اینکه چای مرغوب و خوب ایرانی با قیمت کیلویی 12 هزار تومان به کشور هند فروخته می‌شود ابراز داشت: چای کشت شده در یکی از زمین‌های لاهیجان در آمریکا به قیمت کیلویی 110 دلار فروخته شد که علت آن مرغوبیت چای ایرانی است.

وی 80 درصد از عملیات‌های برگ‌چینی انجام شده در باغات چای ایران را غیراستاندارد دانست و عنوان داشت: تولید چای در ایران از ظرفیت و پتانسیل بالایی برخوردار است که به خوبی از آن استفاده نمی‌شود.

رئیس ایستگاه‌ تحقیقاتی چای فشالم با بیان اینکه برخی کارخانه‌داران معتقد هستند که سیستم دولتی نباید در صنعت چای حضور داشته باشد ابراز داشت: زیرساخت‌های مناسب در راستای وجود بازار مناسب برای فروش چای باید ایجاد شود.

علی‌نقی‌پور با تاکید بر اینکه برگ چای باید کمتر از یک ساعت بعد از برداشت به کارخانه منتقل شود اظهار داشت: بسیاری از کشورهای چای‌خیز دارای مجتمع‌های “باغ کارخانه” هستند که پروژه آن تا سال دیگر در ایران نیز انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست