۵۱ درصد فعالیت‌های کشاورزی استان گیلان به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه تولیدات باغی و زراعی استان گیلان ۴۰۱ هزار تن افزایش یافته است گفت: ۵۱ درصد فعالیت‌های کشاورزی استان گیلان به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود.

علیرضا شعبان نژاد ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه تاکنون در 126 هزار و 552 هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان عملیات نشاء انجام شده است اظهار داشت: میزان مذکور 53 درصد از اراضی شالیزاری استان گیلان را شامل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه 46 هزار و 826 هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان تاکنون به‌صورت مکانیزه نشاء شدند افزود: نشاء در 79 هزار و 724 هکتار از اراضی شالیزاری گیلان به‌صورت سنتی انجام شده است.

شعبان‌نژاد از توزیع 52 هزار و 600 تن انواع کود شیمیایی در گیلان خبر داد و افزود: در حال حاضر بیش از 25 هزار تن انواع کود شیمیایی در انبارهای استان گیلان ذخیره سازی شده و هیچ گونه افزایش قیمتی در نرخ کودهای شیمیایی اعمال نشده است.

وی با تاکید بر اینکه برای نخستین بار در استان گیلان 530 تن بذر اصلاح شده برنج در بین کشاورزان توزیع شده است خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود امسال تولید در حوزه بذر اصلاح شده برنج به 96 هزار و 200 تن افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به خط اعتباری مکانیزاسیون در بخش کشاورزی و با بیان اینکه این امر برای نخستین بار در کشور اجرا شده است گفت: از سال 92 تا پایان سال 95 بالغ بر 133 میلیارد تومان از طریق خط اعتباری مکانیزاسیون به بخش کشاورزی استان گیلان پرداخت شده است.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه در سال‌های مذکور هر ساله 250 دستگاه کشاورزی وارد عرصه کشاورزی استان گیلان شده است تاکید کرد: خط اعتباری مکانیزاسیون بخش کشاورزی گیلان امسال 11 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 51 درصد فعالیت‌های کشاورزی استان گیلان به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود بیان داشت: در حوزه شالیزاری و کشت برنج 80 درصد فعالیت‌های کشاورزان گیلانی به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود و این میزان به 100 درصد افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از فعالیت 75 مورد بانک نشاء در استان گیلان خبر داد و افزود: با کشت برنج از طریق بانک نشاء، هزینه‌های عملیات نشاء 50 درصد کاهش یافته و میزان مصرف بذر در بانک نشاء از 150 کیلوگرم به 60 کیلوگرم کاهش می‌یابد.

شعبان‌نژاد با اشاره به اینکه از سال 92 تاکنون تولیدات باغی و زراعی استان گیلان 401 هزار تن افزایش یافته است تصریح کرد: بیش از 400 هکتار از اراضی شالیزاری گیلان که در سال‌های اخیر تغییر کاربری شده بود به عرصه شالیزاری بازگشته است.

وی با بیان اینکه استان گیلان با 317 هزار نفر بهره بردار کشاورزی 10 درصد بهره‌برداران حوزه کشاورزی کشور را شامل می‌شود تصریح کرد: 28 درصد جمعیت استان گیلان به‌طور مستقیم در عرصه کشاورزی فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر اینکه تولید دانه‌های روغنی کلزا در گیلان به 11 هزار و 614 تن افزایش یافته است خاطرنشان کرد: تلاش است با افزایش کشت دانه‌های روغنی 60 درصد روغن کشور از تولیدات داخلی تامین شود.

شعبان‌نژاد از فعالیت 15 گشت امور زراعی در حوزه نظارت تغییر کاربری اراضی کشاورزی گیلان از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خبر داد و گفت: بیش از 85 درصد اراضی کشاورزی استان گیلان تحت پوشش گشت‌های نظارتی مذکور هستند.

وی با تاکید بر اینکه تغییر کاربری در اراضی کشاورزی استان گیلان به پایین‌ترین حد ممکن کاهش یافته است خاطرنشان کرد: 10 هزارهکتار از اراضی شالیزاری گیلان در سال گذشته تجهیز و نوسازی شد و تلاش است این میزان امسال به 150 هزارهکتار افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه استان گیلان رتبه پنجم کشور را در تولیدات دام و طیور دارد بیان داشت: استان گیلان در حوزه دام و طیور ظرفیت افزایش تولید و صادرات را دارد.

شعبان‌نژاد از احیای 4 هزار هکتار از باغات چای در استان گیلان خبر داد و افزود: برای نخستین‌بار در کشور صندوق تخصصی چای با 44 میلیارد تومان اعتبار دولتی از باغداران این حوزه حمایت کرده است.

وی با اشاره به اینکه استان گیلان در تولیدات چای، بادام زمینی، پیله، صید صیادی ماهیان استخوانی و کیلکا، صنوبر و گل گاوزبان رتبه نخست کشور را دارد تصریح کرد: استان گیلان رتبه دوم کشور را در تولیدات شلتوک، کیوی، آبزی پروری، خاویار و جوجه یک روزه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد: استان گیلان با افزایش 5 برابری در حوزه بذر اصلاح شده برنج، 26 درصدی در کشت کلزا و 50 درصدی در ادوات کشاورزی مواجه بوده است.

شعبان‌نژاد از برگزاری دوازدهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌ها، ماشین آلات و ادوات کشاورزی، دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته ایران در گیلان خبر داد و افزود: نمایشگاه مذکور با حضور 48 واحد تولیدی و بازرگانی از 12 استان کشور و نمایندگانی از کشورهای ژاپن، کره جنوبی، چین، آلمان و ایتالیا در رشت برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست