غذایی محلی که انرژی شما را چندین برابر می‌کند

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی غذای محلی را در تقویت عمومی و افزایش انرژی بدن موثر دانست.

 

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از بهداشت نیوز: باقلا قاتوق نوعی خورشت ایرانی است که در مناطق شمالی ایران به ویژه استان گیلان طبخ می‌شود.

این غذا حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، D ، E ، K ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶، B۱۲ ، اسید چرب امگا ۳، آهن، فسفر، مس، منگنز، منیزیم، اسید فولیک، فیبر، پروتئین، اسید آمینه‌های ضروری، کلسیم، پتاسیم، سدیم، سلنیوم، کولین، زآگزانتین و لوتئین است.

برای بررسی خواص باقلا قاتوق و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
مهم‌ترین خواص باقلا قاتوق

حیدر عظما‌یی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهمترین خواص باقلا قاتو‌ق اظهار کرد: این غذا نقش موثری در تقویت عمومی و افزایش انرژی بدن دارد؛ باقلا قاتو‌ق به علت داشتن کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین D موجب استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود و از بروز پوکی و نرمی استخوان در افراد جلوگیری می‌کند.

وی درباره خواص دیگر باقلا قاتو‌ق بیان کرد: این غذا به علت وجود پتاسیم، موجب کنترل فشار خون می‌شود و نقش موثری در تقویت قوای جنسی دارد؛ زآگزانتین، لوتئین و ویتامین‌های A ، C و E موجود در باقلا قاتوق علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی که دارند به تقویت بینایی، جلوگیری از ابتلا به آب مروارید و تباهی (از بین رفتن) لکه زرد هم کمک شایانی می‌کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: باقلا قاتوق به علت داشتن انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی برای مبتلایان به روماتیسم، درد مفاصل، سیاتیک و پوکی استخوان مفید است؛ این غذا خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد بنابراین عفونت‌های بدن را از بین می‌برد.

عظمایی تاکید کرد: باقلا قاتوق به علت وجود ویتامین‌های A ، C ، E و املاح معدنی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند؛ این غذا برای افرادی که میزان کلسترول خوب (HDL) بدنشان پایین بوده، مفید است.

وی تصریح کرد: باقلا قاتوق نقش موثری در رفع کم‌خونی، شادابی و تقویت پوست و مو دارد.
موارد منع مصرف باقلا قاتوق

عظمایی درباره موارد منع مصرف باقلا قاتوق یادآور شد: این غذا برای مبتلایان به فاویسم مضر است بنابراین افراد دچار این عارضه باید از مصرف باقلا قاتوق خودداری کنند؛ فاویسم بیماری ژنتیکی خونی است که بر اثر مصرف باقلای سبز یا منجمد شده به وجود می‌آید و موجب تخریب گلبول‌های قرمز خون می‌شود که با علائمی مانند زردی رنگ پوست و سفیدی چشم، سردرد و تهوع همراه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست