روند نابودی یخ و برف قطب شمال “بازگشت‌ناپذیر” است

تحقیقات انجام شده در آمریکا حاکی از آن است که افزایش دما و تغییر شرایط قطب شمال به “وضعیت عادی” این منطقه تبدیل شده و بازگشت‌ناپذیر است.

تحقیقاتی که با حمایت اداره ملی اقیانوس شناسی و شرایط اقلیمی آمریکا در مورد تغییرات قطب شمال در سال‌های اخیر انجام شده حاکی از آن است که روند افزایش دما، ذوب برف و کاهش وسعت مناطق پوشیده از برف را باید از این پس به عنوان وضعیت دایمی و عادی این منطقه از جهان تلقی کرد و انتظار نداشت که قطب شمال به شرایط گذشته بازگردد.

جرمی ماتیس، سرپرست این تحقیقات گفته است که قطب به عنوان “یخچال کره زمین” اهمیت قابل توجهی برای حیات روی سیاره ما داشته “اما حالا ما در یخچال را باز گذاشته‌ایم.”

آقای ماتیس در سخنرانی در نشست سالانه اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا گفت که اگرچه در سال‌های اخیر، گاه به نظر می‌رسیده که روند گرم شدن قطب ممکن است متوقف شده باشد، اما این موارد را باید “انحراف از روند عادی” تغییر در شرایط این منطقه دانست. وی افزود: “ما می‌توانیم تایید کنیم که یخبندان قطب شمال در وضعیت کنونی باقی نخواهد ماند.”

سرپرست برنامه تحقیقات قطب شمال گفت که این تحقیقات براساس گزارش‌‌ها، مشاهدات و شواهد زمین‌شناسی مربوط به سابقه وضعیت قطب شمال تهیه شده که بعضی از آنها به بیش از هزار و پانصد سال پیش باز می‌گردد.”

به گفته او، آنچه که باعث نگرانی شده این است که “شرایط قطب شمال اینک با سرعتی بیش از هر زمان دیگری در این مدت تغییر می‌یابد و سرعت تغییر چنان است که حتی ساکنان این منطقه نیز قادر به انطباق با آن نیستند.”

این تحقیقات نشان داد که درنتیجه سرعت ذوب یخ، محل سکونت ساکنان قطب به سرعت کاهش یافته و بسیاری از روستاهای آنان به خصوص در مناطق قطبی واقع در آمریکای شمالی را “آب برده است.” به این ترتیب، ذوب یخ‌های قطبی باعث ایجاد اولین گروه از “مهاجران اقلیمی” شده است.

این تحقیقات همچنین نشان داد که ذوب شدن یخ‌های قطبی و بالا آمدن سطح آب دریا در سراسر جهان سرعتی بیش از پیش‌بینی‌های یک دهه پیش به خود گرفته است.

پژوهشگران همچنین گفته‌اند که تردیدی نیست که تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت بشر عامل اصلی در تبدیل قطب شمال به سرزمینی گرم‌تر است. مهم‌تر اینکه روند ذوب یخ و برف به سرعت روندی تصاعدی به خود می‌گیرد.

به گفته پژوهشگران، با ذوب یخ و برف، قسمت‌های هرچه بیشتری از سطح قطب شمال رنگ سفید خود را از دست می‌دهد و رنگ تیره‌تر خاک به معنی جذب حرارت بیشتری از خورشید و افزایش دماست. به این ترتیب، از میان رفتن جزئی یخ و برف قطب شمال در نتیجه فعالیت بشر سرعتی فزاینده به خود می‌گیرد.

تیموثی گالودت، رئیس اداره ملی اقیانوس‌شناسی و شرایط اقلیمی که توسط دونالد ترامپ به این سمت منصوب شده نیز در نشست اخیر شرکت داشت. با توجه به اینکه آقای ترامپ هشدار در مورد تاثیر استفاده از سوخت فسیلی در گرمایش زمین و تبعات وخیم آن را مبالغه آمیز دانسته، از آقای گالودت در مورد این گزارش سئوال شد.

او گفت که “دفتر رئیس جمهوری واقعیت نابودی یخ و برف قطبی را مورد شناسایی و در دستور کار خود قرار داده است.” وی تایید کرد که اطلاعات موجود در گزارش ارائه شده به این نشست “محل ایراد ندارد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست